Camping i Sverige 2003

17/7 Vår resa i Sverige 2003 börjar i Smygehuk. Vi hade kvällen innan kommit dit efter vår Italienresa och nu var vi på mot Nyköping för att sedan åka en sväng till Norrland och hälsa på släkten. Men eftersom vi inte hade någon brådska tog vi det lugnt. På turisbyrån i Smygehuk lärde vi att det var marknad i Tomelilla så vi for dit på fm. Efter några  timmar i det mysiga samhället bland knallarna åkte vi vidare norrut och lunchade vid Brösarps backar. Vi ställde av vagnen där och åkte ned till Kiviks musteri och handlade  härliga äppeldrycker. På em åkte vi vidare upp mot Åhus. Vi hade tänkt ta in på den trevliga campingen vid Helge Å men där var det tyvärr fullt och desslikes på campingen i Åhus, det var tydligen någon fotbollsturnering som fyllde upp campingarna. Vi ringde då till Bromölla och där fick vi en plats på Strandängens camping, trevligt belägen vid  Ivsjön.
18/7 Vi tog det lugnt på fm och framåt lunch åkte vi till Husvagnsexpo i Bromölla. Vi tittar på husbilar ibland, speciellt en av Eura Mobils modeller som har ett trevligt vinkelpentry ungefär som i Litorina. Det lockar ibland med en husbil, men mer än 650 000 kostar en sådan och trots det är den betydligt mindre än husvagnen. Det är klart att det är smidigt att ta sig fram med en husbil men det kan inte vara så smidigt att hela tiden behöva köra omkring med en hel husbil. Uppe på de minsta alpvägarna och i Salzburgs centrum såg vi inga husbilar och det kan man förstå. Med en rejäl dragbil tar man sig fram ganska bra med ett husvagnsekipage också och det är väldigt bra att ha bilen till förfogande när man tagit in på en camping, så jag är tveksam. Vi får se.  På em åkte vi vidare mot Blekinge och tog så småningom nattkvarter på den trevliga rastplatsen vid Galtsjön utanför Ronneby.
19/7 Nu var det dags för glasbruken. E22 mot Karlskrona och sedan väg 28 mot glasriket. På vägen stannade vi och åt lunch på rastplatsen vid Furs bro vid Lyckebyån,  gränsen till Småland. En historisk plats där flera bondefreder slöts på den tiden Blekinge var danskt. Efter besök i Kosta och Orrefors körde vi mot Kalmar framåt kvällskvisten. Vi övernattade på Rastplats Öland.
20/7 På morgonen lämnade vi vagnen kvar vid Rastplats Öland och for över till Öland för ett besök på Paradisverkstaden i Färjestaden. Många vackra krukor, vasar och fat lockade Margareta. Efter ölandsbesöket  bestämde vi oss för att stanna en natt till i Kalmar, så vi hämtade vagnen och drog ut den till Stensö camping där vi fick en bra plats. Trevlig camping som vi gärna återvänder till. På em åkte vi in till gästhamnen och kollade på båtarna. Vi har ofta besökt Kalmar sjövägen, gästhamnen ligger perfekt mitt i stan. Nära till shopping! Margareta brukar aldrig vara ovillig till ett besök i Kalmar. På kvällen hade vi en lugn kväll på campingen.
21/7 Shopping i Kalmar. Margareta fyndade en Mulberry-plånbok för 1600:-!!! Efter lunch shoppade Margareta vidare och jag for ut till Stensö och hämtade vagnen och parkerade den på Rastplats Öland igen och sedan nötte jag soffan i hamnen. Vi var inte riktigt färdiga med glasbruken, det gick visst lite för fort där. Vi hade inte besökt Boda och en kristallvas av Göran Wärff hägrade i Kosta. Mot glasbruken igen! Vi besökte Boda och åkte sedan mot Eriksmåla där vi övernattade på en grusplan bakom vägrestaurangen. Lite småregnigt väder - det är vi inte vana vid efter vår resa till sydligare breddgrader
22/7 Upp tidigt och iväg mot nya shoppingfröjder. Nu kom första riktiga regnet på 5½ vecka. Vi var i Kosta redan kl 0900 och efter ett stopp vid Hovmantorp for vi vidare, men vart. Ja hemåt är norrut men just nu pekar näsan västerut, vad ligger där? Tja, varför inte Ullared, det var länge sedan vi var där och det är ju alltid en upplevelse. Sagt och gjort, mot väster! Vilken frihet har man inte med husvagn eller båt. Man kan åka dit näsan pekar eller vinden blåser utan bekymmer om var man skall äta, sov och vila. Frihetens instrument brukar man kalla båtar för men det gäller sannerligen husvagnar också. 2,5 mil före Ullared hittade vi en jättefin plats vid sjön i Fegen. Samfälligheten hade ordnat en plats där man kunde stå med tillgång till vatten, toa och ström för en billig penning. På em. åkte vi till Ge-kås och handlade.
23/7 Dagens mål var Sjötorp vid Göta Kanal. I Mullsjö stannade vi till och tankade vid Shellmacken, som har karaktären av Tanken und Rasten. Bra övernattningsplats. Vi stannade också till i Falköping och åt lunch och handlade ost på Falbygdens Ost. I Sjötorp hade vi tur och fick en bra plats trots att det såg trångt ut. Vi kände oss lite "hemma" i Sötorp, vi har varit där flera gånger med Litorina och man betalar campingavgiften till gästhamnen och nyttjar deras faciliteter.
24/7 På fm tog vi en cykeltur längs kanalen och njöt av den pastorala idyllen. Det är perfekta cykelvägar längs kanalen, bara lite uppför vid slussarna. På em kopplade vi på vagnen och åkte till Lyrestad för att fika i hamnmagasinet, där hembygdsföreningen har gott kaffe med dopp. Här finns också en enkel uppställningsplats för husvagnar och husbilar alldeles vid kanalkanten. Förut har det varit gratis att stå här men nu vill ha en mindre avgift och det tycker jag är helt OK. Efter fikat bar det iväg hemåt, men dock inte ända hem. Vi stannade i Vingåker vid den fina rastplatsen alldeles vid sjön. Trots att vi varit borta i 6 veckor längtar vi inte hem, husvagnen har blivit vårt hem och nu börjar vi längta ut igen trots att vi ännu inte kommit hem efter vår Italienresa. När kan vi åka ut i Europa igen? Frankrike vore trevligt och... kanske vistas längre i Österrike eller en badsemester i Italien igen. Med husvagn är livet fullt av möjligheter! Men vi måste ju hinna segla också!
25/7 Åter i Nyköping vid 11-tiden.  Vi ställde vagnen på Tessinskolans gård (vår arbetsplats) och åkte hem och tvättade och kollade räkningar. På kvällen kom Elisabeth upp på kaffe och en pratstund. När det blev läggdags åkte ut till vagnen och sov där.
26/7-
7/8
Sommaren avslutades med en tur upp till Norrland för att hälsa på släkten i Sundsvall och Delsbo. Det är mycket praktiskt att ha vagnen med sig även när man hälsar på släkt och vänner. Man slipper gästsoffor, tunna kuddar och är hemma trots att man är borta. När vi var i Delsbo tog vi med Elin och Hedvig och hälsade på Aina-Mari i Bollnäs en dag. På hemvägen åkte vi över Dalarna och besökte Furudal (där jag växte upp), Tällberg, Leksand och Caravan Clubs camping i Norberg.