Italienresan 2003

Sommaren 2003 bestämde vi oss för att låta Litorina ligga på land och istället för att segla tog vi husvagnen och åkte till Italien. Vi planerade under vintern, skaffade Campingchequear och bokade 9 dagar på Camping Vela Blue utanför Venedig. Anledningen till att vi bokade Vela Blu var att de tillämpade campingcheque-systemet ända till den 5 juli och då klarade vi oss med 124:- per natt istället för ca 280:- som var ordinariepriset. Målet med resan var Italien men vi tillbringade också mycket tid i Tyskland och Österrike. Vårt ekipage består av Margareta och Hans Frimanzon, en Saab 9000 CSE 2.0t som dragbil och husvagnen är en Kabe Ametist King Size.
14/6 Vi hämtade vagnen i Oxelösund på eftermiddagen och Liselott och Göran bjöd på avskedskaffe innan gav oss iväg E4:an söderut. Vi övernattade på rastplatsen vid Brahehus, tittade på den vackra utsikten över Vättern och sov sedan gott.
15/6 Upp i ottan och iväg söderut mot Trelleborg. Efter några stopp på vägen stannade vi några timmar vid köpcentrat Center-Syd utanför Malmö. Lite kort om tid för Margareta som deklarerar att hon gärna återvänder. Nattkvarter tas på rastplatsen vid havet strax väster om Trelleborg. Många övernattar här, inte minst tyskar på väg norrut. Regn men fin utsikt.
16/6 Vi hade bokat plats med TT-line till Travemünde. Pris 1300:- enkel resa. Färjan var fin men maten höll inte finlandsfärjeklass. Vackert väder men lite kyligt. På eftermiddagen var vi framme och gav oss ut på Autobahn. Det var 10 år sedan vi sist var i Tyskland med husvagn (vi seglar mest på somrarna och campar på vintern) och lite överrumplad av det snabba tempot blir man varje gång, men det är bara att luffa på i innerfilen så går det bra. Vi åkte ned till Lübeck och tog in på Camping Schönböcken, som ligger bara någon kilometer från motorvägen och är lätt att hitta. Avfart nr 23 riktning Schönböcken sedan är det skyltat.
17/6 Sightseeing och shopping i Lübeck. Varuhuset La Plaza, sen Villeroy Boch, gamla stan och slutligen köpcentrat Citti-Park där vi förvånade oss över att panten på ölburkarna var högre än priset för innehållet, dessutom måste man lämna tillbaka burkarna på samma ställe där man köpt dem mot uppvisande av kvitto. När vi kryssade runt i Lübeck hade vi god nytta av navigationsprogrammet Route 66 vilket vi installerat i vår bärbara dator. Med ansluten GPS var det lätt att se vart man var.
18/6 Avfärd kl 10.00 och ut i vimlet på Autobahn. Vi tar A7 söderut. Förbi Hamburg, Kassel, Fulda och framåt kvällningen stannar vi på tankstelle Reidener Wald strax norr om Würtzburg. Goda 55 mil i lugn takt. Många tycker ju att det går sakta med husvagn, men vi som är vana att färdas med sex knop på somrarna tycker att det går fasligt fort när man gör mer än 40 knop.
19/6 Efter en god natts sömn, det är ofta liv och rörelse på Tanken und Rasten natten igenom men man vänjer sig och öronproppar gör susen om det är alltför mycket långtradare i farten, åker vi vidare på morgonen. Vi hade nu siktet inställt på camping Schwäbische Alb i Erpfingen 50 km söder om Stuttgart. Området ligger inte precis efter  vägen till Italien, men vi tänkte besöka Metzingen och fynda i alla Outlet-butiker. Hugo Boss har bl.a sina fabriker där. Trots datorn körde vi fel flera gånger och det var många kringelkrokar innan vi hittade campingen. Smala vägar mot slutet och det är inte helt oproblematiskt med vår fullbreddvagn.
20/6 Midsommarafton. Det blev en annorlunda midsommarafton. Vi besökte Outletbutikerna i Metzingen och blev där hela dagen. Det var inte bara Hugo Boss utan också Dockers, Ralph Loren, Bally, Esprit, Escada, Tommy Hilfiger mfl. Ett verkligt eldorado för den köpsugne. Väl hemma på campingen blev det sill och jordgubbar i solen så lite midsommar fick vi.
21/6 Ut på Autobahn igen och mot München. Säga vad man vill om Autobahn men lätt att hitta är det i alla fall. Efter alla småvägar kors och tvärs i Metzingen-Erpfingen området var det skönt att vara ute på banan igen så att säga. Öster om München övernattade vi på ett hårt trafikerat rastställe. Utsikten var ett antal soptunnor och ett stängt WC och långtradare och bussar var igång hela natten. Midsommarstången stod dock på bordet och god mat, ett glas vin och öronproppar gjorde susen.
22/6 På morgonen bar det iväg mot Innsbruck. I Camping Cheques Europa Guide hade vi sett ut en fin camping som heter Natterer See. Campingen var lätt att hitta men infarten var en jättesmal portal och en skarp böj därefter. Här kommer vi aldrig in! Vi var på väg att vända men gick i alla fall in och pratade med personalen och det visade sig då att man gjort en extraväg genom en skog för lite större vagnar så det ordnade sig, men smalt var det där också. På campingen träffade vi Monica och Arne från Limhamn. De hade varit på Vela Blue, campingen i Italien som vi var på väg till, och vi fick många bra tips. Soligt och varmt, 30ºC. Mycket folk på campingen trots att det är tidigt på säsongen, och det är nog Camping Cheques förtjänst.
23/6 Kvar på Natterer See. Vi åkte runt i omgivningarna och besökte Swarovski och det fantastiska kristallmuseét.
24/6 Natterer See. Vi gjorde en 20-mila rundtur i alperna. Fantastiskt vackert, Margareta vill flytta hit.
25/6 Natterer See. Vi åkte in till centrum för att göra stan, men när vi stod vid ett rödljus och skulle iväg gick kopplingen i botten och blev kvar där, tur att husvagnen inte var med. Vi ringde till ÖAMTC och snart kom en bil för att hjälpa oss. ÖAMTC-killen konstaterade snabbt att bilen måste till en verkstad. Han tog oss på släp till en Saab-verkstad utanför Innsbruck och det kostade oss inget, tacka vårt medlemskap i Motormännen för det. Nu var det lite krisigt för vi skulle vara i Italien dagen därpå och Katarina och Per (två av våra barn) samt barnbarn skulle komma till Vela Blu den 27/7 för att fira Margaretas födelsedag. Det hade vi bestämt i hemlighet under vintern så Margareta var lyckligt ovetande om detta.  En slang i kopplingen hade gått sönder och den fanns inte i lager utan det skulle ta 3 dagar att få fram den. Kris!! Men de sa att det fanns en firma i närheten som kunde laga slangen, de lämnad ingen garanti på det men det fungerade nog lika bra sa de. Okej kör för det! De  lovade att bilen skulle vara klar till dagen efter kl 10. Vi fick hyra en liten bil och åkte hem till campingen
26/6 Vid 11-tiden var bilen klar och 1400:- fattigare kunde vi ge oss iväg mot Venedig. Ca 45 mil hade vi dit  och då skulle i över Brenner också så det blev lite hårdkörning. Ganska tuffa stigningar upp mot Brenner men sedan är det utför hur länge som helst. Vid 18.00-tiden var vi framme vid Vela Blu Camping Village. Drygt 30°C var det hela dagen, tack och lov för ACC:n. Platsen hade fått var jättefin, en hörntomt med bara 50 meter till stranden.
27/6-
5/7
Vela Blu. Sol, bad, restauranger, Venedigbesök mm. Vi hade 9 härliga dagar på Vela Blu. Läs mer om vår vistelse i Italien
5/7 Vid 10-tiden lämnade vi campingen för att köra upp mot Österrike. Vi åkte  mot Salzburg via Tauern Autobahn och efter några timmars körning lämnar vi det platta landskapet bakom oss och det vackra alplandskapet öppnar sig. Tauern Autobahn är lättkörd och mycket vacker. Broar och tunnlar i massor gör det enkelt att ta sig över det vilda alplandskapet. Man förvånar sig inte över att de vill ha en motorvägsavgift och även ibland särskilda avgifter i tunnlar. Vad skall det inte kosta att bygga vägar i detta landskap och vilken ingenjörskonst. Kanske tunnelbyggarna vid hallandsåsen skulle göra ett studiebesök. Vi övernattade på en vacker rastplats med bedårande utsikt några mil norr om Villach.
6/7 På morgonen fortsatte vi och vid lunchtid kom vi till Camping Nord Sam i Saltzburg.
6/7-
10/7
Salzburg. Vi fick några fina dagar i Salzburg med flera besök i gamla stan och utflykter i omgivningarna. Läs mer om vår vistelse i Salzburg
10/7 Efter Salzburg åkte vi mot München och vi övervägde att stanna där, men eftersom vi varit där tidigare år och var trötta på stora städer så åkte vi vidare och upp mot Nürnburg. Framåt kvällen stannade vi och övernattade på rastplatsen Nürnberg Feucht. Lugn och fin plats där vi kunde parkera en bit ifrån långtradare och bussar.
11/7 Nu visste vi inte riktigt vart vi skulle åka, några pittoreska tyska småstäder var av intresse. Vi bestämde oss för att åka till Würtzburg, Romantische Strasse börjar ju där. I vår förnämliga tyska campingbibel, ECC - Europa camping + Caravaning, hittade vi en camping som verkade lätt att nå från motorvägen ca 10 km utanför Würzburg, Camping Estenfeld. Campingen nås från A7 avfart 101 Würzburg-Estenfelt och ligger ca 5 km från motorvägen och bra väg ända fram. Campingen lämpar sig väl för en första  övernattning på väg mot medelhavsområdet, 58 mil från Travemünde. Vi anlände till campingen vid lunchtid och en effektiv campingvärd klev iväg före bilen och dirigerade oss på plats - rechts, links!. På em gjorde vi Würzburg, som är en medeltida stad, dock lite överreklamerad.
12/7 Kvar i Estenfeld. Vi åkte motorvägen ner till Rotenburg ob der Tauber, som vi hört skulle vara en vacker stad och det var det verkligen, Visby i kvadrat. Urgullig gammal välbevarad stad med omgivande murar. Bara julbutiken var värd utflykten, helt otrolig med julsaker i flera våningar! Kakan Schneball behöver vi dock ej köpa fler gånger. Vi hade tänkt besöka flera småstäder efter Romantische Strasse på vägen tillbaka till Estenfeld men vi var så nöjda med vad vi sett att vi tog motorvägen hem till campingen och grillade istället
13/7 Ut på Autobahn norröver igen. Idag var det söndag och inga långtradare (de får inte åka på helgerna) ute och det underlättar tillvaron på vägen så vi körde ända fram till Lübeck, vilket vi egentligen inte tänkt oss. Vi tog in på Camping Schönböcken igen.
14/7 Kvar på camping Schönböcken. På förmiddagen var vi på Citti-Park och handlade. På em for vi på en rundtur för att titta på några småstäder som vi fått tips om, Pöln, Malente och Eutin. Det intressantaste på rundturen var Timmerdorfer Strand, exklusiva badhotell och massor med parkerade bilar efter stranden och på trånga gator.
15/7 Schönböcken. Nu var det shopping som gällde, men först for vi till terminalen i Travemünde och bokade biljett på färjan. Sedan blev det Lübecks centrum. Jag satt och kollade på folk och Margareta susade runt i butikerna. Efter en sväng till campingen for vi till Plaza och Citti för att storhandla. Goda tyska korvar, öl och vin. När vi vid 20-tiden var tillbaka på campingen var vi jättetrötta.
16/7 Dags för resan med Peter Pan tillbaka till Sverige. Vi åkte från Trelleborg den 16 juni och blev således utomlands exakt en månad. Vi köpte Expressen ombord, roligt att få läsa en tidning efter en månad. Första anhalt i Sverige blev gräsplanen vid Smygehuk, fint ställe med havsutsikt där man får stå för en billig penning. Vackert väder och ganska varmt, dock ej som i Italien. Tröjorna kom på redan vid 20.30-tiden. Även om det har varit såå kul och allt har gått bra så känns det skönt att åter vara hemma i gamla Sverige igen. Men den här resan har gett mersmak, de ljumma kvällarna på Vela Blu de bedårande vyerna i Österrike och alla fina småstäder lockar till flera Europasemestrar. Och med huset på släp åker man precis vart man vill i mer än 40 knop!! Det är klart att segling är en helt annan upplevelse än att ligga efter motorvägarna men man får ju en annan räckvidd så att säga, med båten hinner man som mest till Danmark och tillbaka. Segling på sommaren, Tandådalen på vintern och långfärder i Europa tidig vår eller sen höst - kanske drömtillvaron för en pigg pensionär!!!

Våra återstående irrfärder i fosterlandet kan du läsa om i Sverige 2003. Det tog oss 9 dar att komma hem till Nyköping.