Pris: 625 000 kr
Dimensioner och data:
-
Längd över allt: 9,70 m
-
Längd i vattenlinje: 8,20 m
-
Bredd: 3,15 m
-
Djupgående: 1,60 m
-
Deplacement: 4,9 t
-
Kölvikt: 2,3 t
-
Segelyta, krysställ: 44 m2
-
Masthöjd över vattenytan 14,5 m
-
Motor: Volvo 2003 S-drev 28 hk, sötvattenkyld
-
Fart för motor: 7,5 knop
-
Bränsletank 85 l
-
Vattentank 230 l, rostfri
Utrustning:
-
Rullfock Furlex
-
Bruce ankare 15 kg med 25 m kätting och 50 m lina
-
Bruce ankare 10 kg med kätting och lina med ställning på akterpulpit
-
Sittbrunnstält
-
Sttbrunnsbord
-
Solcell på vridbart fäste 50w, Max Power regulator
-
Tv-antenn
-
Landström
-
Batteriladdare 25 A
-
5 förbruknigsbatterier i 2 batteribankar + startbatteri
-
Batteritankmätare
-
Autopilot
-
Larm, BoatGuard
-
Gasolvarnare
-
Kompressorkylbox Isoterm
-
Tryckvattensystem
-
Varmvatten
-
Dusch i sittbrunnen
-
Automatisk länspump
-
Värme Wallas 2400
-
Värmeväxlare med fläkt som levererar värme vid motorgång
-
Ekolod med slav i sittbrunn
-
Logg
-
VHF
-
Navigator
-
Bytt drevbälg 2008
-
mm
Litorina har haft 2 ägare och vi har ägt henne i 17 år.
Litorina har vintertid förvarats i inomhus i en båthall och hon har
legat på land i båthallen 4 säsonger under den tid vi haft henne, då vi har varit upptagna
med andra aktiviteter. I övrigt har vi sjösatt i mitten på juni och
tagit upp i slutet på augusti, hon har således inte legat så länge i sjön
varje säsong men å andra sidan har vi seglat 8-9 veckor i sträck (sommarlov)
under sommaren. Litorina ligger nu i sin båthall i Nyköping.
Det är inte helt lätt att uppskatta ett marknadspris på Najad 320 eftersom
få är till salu i Sverige, men under hösten/vintern 2010/11 har 3 varit till salu
på Blocket med ett pris mellan 725 000:- 975 000:- När Najad 320 kom var det som närmsta
konkurrent till Hallberg Rassy 312 men med ambitionen att göra en större och
bättre båt så blev hon 25% dyrare än 312:an och de flesta såldes till
utlandet, främst Tyskland där plånboken tydligen var större. På allboats.com
har jag hittat 7 st med ett pris på mellan 65 000 och 110 000 euro.
Många
av de båtar som annonseras ut för en hel del över 700 000 kr är antagligen
mycket välutrustade med avancerad navigationsutrustning, radar mm. och det
saknar Litorina, å andra sidan tror jag att många, speciellt kontinentala,
båtar är mer slitna. Den förre ägaren var en otrolig pedant och Litorina var
verkligen i skick som ny när vi köpte henne och jag har försökt att hålla
henne i bra trim.
Vad gäller alla båtägares skräck, böldpest,
så tror jag att risken för den är mycken liten. Najader är erkänt välbyggda och den
första ägaren behandlade skrovet med tjärepoxi innan första sjösättning och jag
gjorde om det jobbet för ca 10 år sedan, skrapade bort all bottenfärg och
epoxi ( puh vilket jobb!!) och lade på Hempels lösningsmedelsfria epoxi. Det
har heller aldrig kommit in en droppe vatten vare sig uppifrån eller nerifrån
och kölsvinet har alltid (om inte tryckvattensystemet läckt, och det har
hänt) varit bokstavligen snustorrt.
Motorn är original från 1985 och är inte renoverad då den ej har visat några ålderstecken, den har gått helt problemfritt. Motorn har varit sötvattenkyld från början och jag har bytt olja och filter varje höst och dessutom har jag bytt glykolblandningen ett par gånger. Vintertid har jag haft avfuktare i motorutrymmet för att hålla fukten borta och det finns inte heller någon rost på motorn. Den ser faktiskt nästan ny ut, men hur den ser ut inuti vet jag naturligtvis inte.
Det finns inga skador på undervattenskropp, skrov eller däck och inga grundstötningar
har skett under vår ägo och jag har inte sett något som tyder på att det
skett tidigare heller.
Teakdäcket så vitt jag kan bedöma helt OK. Jag har inte slipat, skrubbat eller, ve och fasa, högtryckstvättat. En tvättning med såpa och mjuk borste på våren och sedan bara avspolning under säsongen. Vid nåtsläpp har jag bytt nåten, men det är inte mycket som släppt kanske 5 %. Inga skruvskallar har kommit fram och tjockleken är fortfarande
10-12 mm, det var antagligen 14 mm från början. Inredning och textilier är
också i gott skick och samtliga dynor är utbytta.
Klicka för större bild.
|