Sverige runt 2021

16/5 Efter en del pyssel med vagnen på Nygård kopplade vi på och åkte söderut. Hyfsat väder, inget regn. På em tog vi in på Korskullens camping i Söderköping. När vi ställt upp vagnen dök, helt otippat, Björn från hemmacampingen upp. Han, Camilla och lilla Emma var på väg hem efter en tvåveckors resa i Skåne. På em regn.
17/5 På morgonen upphörde regnet och vi åkte vidare mot Öland och tog in på Eriksöre Camping.
17/5-24/5 Vi blev kvar på Öland en vecka. Skapligt väder, regn bara en dag trots mycket oro i lufthavet. Vi såg att det regnade in över land men det kom oftast inte ut till oss. Men någon värme var det inte tal om. Vi gjorde en del utflykter under veckan. En tur på Alvaret med koll på blommorna gjorde vi en dag. Det var första gången vi var på Öland på våren, det har alltid varit höstresor tidigare. Växtligheten är ju helt annorlunda på våren. Som vanligt åt vi flera goda luncher på Arontorp.
25/5 Vi åkte vidare mot Kivik. Jag har en navigationsapp i telefonen när vi är på resa, men för ett par år sedan köpte jag en Garmin GPS för dyra pengar, vilken jag dock sällan använder då den enligt mitt tycke är usel. Men denna gång bestämde jag att ge den en chans, klart jag hittar till Kivik utan GPS, och då brukar jag köra över Åhus. Nu bestämde dock apparaten att vi skulle åka över Kristanstad, okej låt gå för det. En relativt ny motorväg mot Malmö hade Garmin inte koll på så efter ett tag så insåg vi att vi var på väg mot Malmö, fel håll alltså. Jag fick ta fram telefonen och där fanns ju allt med, så efter färd på, vindlande vägar på den skånska landsbygden så kom vi så småningom fram till Ängdala Camping i Kivik. Superfint väder på em.
27/5 Åkte ned mot sydkusten och besökte Karl Fredrik på Eklaholm. Klar turistfälla. Vi åkte sedan till Kåseberga där vädret klarnade upp. Det var bara två båtar i hamnen, varav en var en fin tysk Najad 34. Den sista båten vi hade innan vi övergav seglarlivet för husvagnslivet, var en Najad, så det väcker många minnen till liv när vi ser en Najad. Vi åt en god lunch på en fiskrestaurang vid vattnet. Vi åkte sedan hem via Simrishamn.
28/5 Dystert väder med regnskurar så det passade bra med en tur till Åhus. På kvällskvisten kom det ett rejält åskväder med ett blixtnedslag nära campingen, vilket fick hela husvagnen att skaka, men inget kom till skada.
29/5 Nu kom det fina vädret tillbaka och det blev varmare. Vi tog en tur ner till Kivik och besökte Äpplets hus och köpte några goda fiskrätter på Buhres. Vi fick där tips om Mellbybagaren, som skulle ha gott bröd. Vi uppsöker gärna lokala bagerier i hopp om att hitta något gott bröd och slippa det urtråkiga utbudet i livsmedelshallarna. Trots att vi varit i Kivik många gånger hade vi missat Mellbybagaren och därmed gått miste om mycket gott bröd. Det visade sig nämligen att Mellbybagaren var ett supermysig litet bageri med utomordentligt gott bröd, såväl matbröd som kaffebröd. Ännu en anledning att åka till Kivik!
30/5 Morsdagsfika på morgonen, med gott bröd från Mellbybagaren, i det vackra vädret. Ängdala Camping är öppen och fin och inte en massa "grönsaker" som skymmer solen och den vackra utsikten över det böljande Österlenlandskapet. På eftermiddagen tog vi en tur till det vackra Haväng. Björn Ranelid lär ha sagt att Haväng är den vackraste platsen på jorden och jag tycker nog inte att han har helt fel där. Men han har kanske inte varit i Österrike för där finns en hel del starka konkurrenter.
31/5 Kopplade på och åkte till First Camp Björkäng, strax söder om Varberg. Stor men ödslig camping, vi var nästan ensamma, några enstaka husbilar kom ibland.
1/6 Vi åkte först till Falkenberg och åt en god lunch på Laxbutiken. På em åkte vi till Varberg och vandrade runt i hamnen. Vi har besökt Varberg flera gånger i samband med att vi seglat kusten runt, men det var rätt så länge sedan och det var knappt att vi kände igen oss. Flera nya byggnader och husbilsparkeringar.
2/6 En tur till Ullared gick ju inte att undvika när vi var så nära. Det var en hel del folk men ingen trängsel och de hade tagit bort avskiljningsväggen de satte upp för Coronan. Vi hade väl inte några planer på inköp, men kom naturligtvis hem med en del som vi inte visste att vi behövde innan vi åkte dit. Jag köpte i några burkar av Thetfords toapåsar för ett bra pris och det var ju en bra sak.
3/6 Vi tvättade och solade på fm. Efter lunch åkte vi till Falkenberg för att handla och tanka.
4/6 Som vanligt hade vi inte några planer för fortsättningen så vi började fundera på fortsättningen. Åka hemåt via Hjo, där vi inte varit tidigare. Men få se, E45 börjar i Göteborg och går norrut genom hela landet och till Jokkmokk kom vi aldrig när vi var där uppe för ett par år sedan. Sagt och gjort, vi kopplade på och åkte norrut. Pensionärer med husvagn, det är frihet. Man åker dit man vill och när man vill. De e bare å åk, som Stenmark sa. Efter Göteborg åkte vi in på E45 och upp genom Dalsland och vackra Värmland. Framåt seneftermiddagen stannade vi på rastplatsen Hansjön, strax norr om Torsby. Fin plats med utsikt över Hansjön och en ljum kväll.
5/6 Åkte vidare mot Mora. Fantastiskt väder, soligt, varmt och nästan vindstilla. Eftersom vi inte kunde checka in på campingen förrän kl 14 så tog vi det väldigt lugnt. Lite trafik gjorde att vi kunde luffa fram i 70 utan att samla på oss köer. Snittförbrukning blev 8,1l/100km, det lönar sig att köra sakta. När vi kom fram till Åmåsängsgården var bästa platsen, med kalasutsikt över Siljan, ledig. Det var samma plats som vi hade senast vi stod här. Mycket charmig camping omgiven av gårdar i tidstypisk dalastil. Kanonväder 26+
6/6 Fortsatt toppenväder. Vi åkte till Rättvik och hälsade på Elg Kerstin. Hon bor i ett stort hus nära Rättviksbacken med en fantastisk utsikt över Siljan. Hon är 80+ men har många strängar på sin lyra. Hon sköter sin stora gård själv, har flera bikupor, stor trädgård, är konstnär, går på friskis flera gånger i veckan, mm. Bara backen  från postlådan upp till huset är mer än många 80 plussare skulle klara. Vi blev bjudna på kaffe och god rabarberpaj och köpte med oss några burkar av den goda honungen.
7/6 Vi kopplade på vid 9-tiden och åkte vidare norrut. Lunch i Ytterhogdal. På em tog vi in på campingen i Strömsund. Fin kväll. Ljusare ju längre norrut vi kommer. Ett tiotal husbilar och en husvagn, vi!
8/6 Upp vidare genom Jämtland och södra Lappland. Bra väder och lite trafik. Renar dyker efterhand upp efter vägen. Så småningom tog vi in på Slagnäs camping i närheten av Arjeplog. Campingen låg lätt åtkomlig från E45. Fin camping med närhet till en älv med en fors vars brus hördes i bakgrunden. Säkert fint fiske i forsen med iordninggjorda fiskeplatser
9/6 Vidare norrut och förbi Polcirkeln där vi stannade till en stund. Strax efter lunch kom vi till Jokkmokk och tog in på Artic Camping. Det var en fin camping, som är belägen vid Lilla Luleälv. Det var gott om plats så vi fick en fin plats invid älven. På em. åkte vi in till centrum för att titta på den berömda orten, men det var inte mycket att se så här på sommaren. Det är nog till Jokkmokks marknad man skall åka om man vill uppleva något säreget. Jokkmokk är i övrigt som vilken mindre ort som helst i norra Sverige. På kvällen njöt vi av den ljusa och sköna midnattskvällen.
10/6 På fm vände vi söderut och åkte ner till Bredsel och tog in på Storforsens Camping. Vackra omgivningar och hela tiden hörs Storforsens mäktiga brus. Tyvärr var den vackra kyrkan stängd, vilken var lite tråkigt då den är en upplevelse med den vackra vyn över Storforsen. På em åkte vi upp till Storforsen och hänfördes av den mäktiga forsen. Det är Europas största oreglerade fors och så här tidigt på sommaren är vattenflödet 870 kubikmeter per sekund, vilket skulle fylla hela Globen på drygt 10 min. Det är verkligen mäktigt att stå invid forsen och uppleva den mäktiga kraft som finns i det framrusande vatten. Man inser vilken formidabel kraftkälla vi har i vår vattenkraft. Jag säger verkligen att om ni är i krokarna så missa för all del inte Storforsen.
11/6 Vi åkte vidare ner till Piteå och tog in på Västra Kajens Camping.  Ganska lite gäster här också. När vi var här förra gången var det proppfullt med norrmän, men nu är de mer eller mindre inlåsta under coronan. Bra för oss som fick en fin hörnplats med utsikt över fjärden, men kanske inte så kul för campingägaren. Fint väder men lite blåsigt.
12/6 Kvar i Piteå, regn mest hela dagen. På em åkte vi till centrum och shoppade lite.
13/6 Kopplade på och åkte E4 söderut. fint väder men friska västvindar. På em tog vi in på Norrfällsvikens Camping i Nordingrå. Vi hittade en fin plats med utsikt över fjärden och fiskeläget.
14/6 Bra väder trots regnvarning. Vi tog bilen och åkte en rundtur på Höga Kusten. Först åkte vi till Mjälloms tunnbageri och inhandlade tunnbröd på plats. Sedan åkte vi till Skuluberget och vidare till fiskelägena Bönan och Barsta. I Barsta fanns det en fin campingplats, men vägen dit var tidvis smal och dessutom krokig. På em kom regnet, men då var vi redan hemma.
15/6 På natten vid tvåtiden vaknade vi att något slog hårt mot vagnen. Det var påsmarkisen som slog mot vagnen i den hårda vinden. Det blev dåligt med sömn den natten. Det blåste upp till 23m/sek i byarna ute i havet och vi stod högt upp med fjärden nedanför. Regnet upphörde fram på morgontimmarna men blåsten fortsatte. Vid 11-tiden tog vi mod till oss och kopplade på för färd mot Söråker. Vi stannade till på Höga Kustenbron och beundrade utsikten. Framåt tvåtiden var vi framme hos kusin Jaen i Söråker och parkerade på hans tomt. Vinden avtog på em och solen kom även fram.
15/6-19/6 Kvar i Söråker med utflykter på dagarna och umgänge med Jaen på kvällarna. På fredag kom Kicki och då blev det surströmmingsskiva.
19/6 Kopplade på och åkte till Bro med husvagnen och sedan hem till Vällingby.

Summering:
Antal övernattningar: 34
Körda mil: 450
Campingavgifter: 7885:-
Diesel: 6500:-
Bro- färje-och vägavgifter: 18 kr (lite billigare än vid utrikes resor :-)