Dalarna 2023

17/6 Hämtade vagnen i Bro och åkte norröver. På em stannade vi på ställplatsen Hedemora Folkets Park. Lugnt och fint ställe, men på kvällen blev det turkiskt bröllop med ca 200 gäster. Hur skall detta gå? Men det gick hur bra som helst. Ingen fylla, bara skratt och dans och på natten när de begav sig hemåt hörde vi inget.
18/6 Åkte vidare norröver. Strax innan Leksand stannade vi på Leksandsbröd och handlade av deras goda bröd till fabrikspris. De har gjort i ordning särskilda platser för fritidsfordon på parkeringen och där får man även övernatta. Men det var inte aktuellt för vår del utan vi for vidare mot Rättvik där vi tog in på den fina campingen i Vikarbyn. Vi fick en fin plats med utsikt över Siljan.
19/6 Vi åkte ner till Rättvik och hälsade på Elg Kerstin. Där blev vi bjudna på kaffe med gott bröd och sagolik utsikt över Rättvik och Siljan. Tyvärr var inte årets honung klar, annars brukar vi köpa några burkar av hennes utsökta honung.
20/6 Vi tog en tur till Mora och Nusnäs
21/6 Vidare till Älvdalen där vi bokat midsommarhelgen på Älvdalens Camping.
22/6 Vi stannade på campingen och njöt av det vackra vädret och tog promenader efter Österdalälvens strand.
23/6 Midsommarafton. Dagen började med att vi åkte till våra vänner Hagar och Stig-Ola i Bredvad. Deras dotter Anette var också hemma efter flera års volontärarbete med utsatta kvinnor i Irak. Efter lunch därstädes åkte vi hem till campingen. På em åkte vi till Evertsberg för att fira midsommar.  Hagar och Stig-Ola kom också dit och tillsammans med dem njöt vi av allt vackert som midsommar i Dalarna bjuder på. Resning av stången, små grodorna och gott fika, trevligt och underhållande som vanligt. Efter firandet åkte vi hem till campingen och firade för oss själva. Det var tämligen lugnt på campingen trots att det var midsommarafton. Festprissarna håller nog till i Mora eller Leksand.
24/6-
27/6
Resten av midsommarhelgen tillbringade vi mestadels på campingen och njöt av det vackra vädret. Några mindre turer i omgivningen gjorde vi dock.
27/6 Kopplade på vagnen och åkte mot Sälen/Hundfjället där dotter Katarina med sambo Åke var i sitt andelshus. Väl framkommen parkerade vi vagnen på deras tomt.
27/6-
1/7
På em kom även sonen Per, som åkt tåg upp till Sälen för att fira sin mammas 80-års dag. På morgonen den 28/6 blev det stor uppvaktning av Margareta, som alltså fyllde 80. På kvällen blev det middag  på Joängets Fjällgård. Resten av veckan gjorde vi olika utflykter i omgivningarna. Vi besökte flertalet näringsställen för luncher och fika. Vi tyckte att bästa fikastället var fjällkyrkan i Tandådalen, och bullarna var lika goda som tidigare. Under många år hade vi säsongplats på Caravan Club i Tandådalen och  campingen ligger granne med Fjällkyrkan så det blev fika många gånger där. Vi gjorde även en vandring upp på fjället vid Högfjällshotellet. Under veckans gång fick jag efterhand ont kring höfter och lår och fick problem med sömnen av detta. Jag trodde först att det var artrosen som gav sig tillkänna men jag kände inte riktigt igen symtomen. Det skulle senare visa sig vara muskelreumatism, vilket också gjorde att det inte blev några ytterligare turer med husvagnen i år. Men muskelreumatism är en sjukdom som alltid går över så jag hoppas på att det blir fler turer med husvagnen nästa år.
1/7 Dags för hemfärd. Vi kopplade på vagnen och styrde kosan söderut. Gråmulet väder och efter hand började det regna och det ordentligt. Efter Enköping öste regnet ner men när vi svängde av motorvägen mot Bro upphörde regnet så vi kunde rangera och tömma vagnen i uppehållsväder.