Svemester 2020

Sommaren 2020 karakteriserades av coronapandemin. Riskgrupperna, till vilka vi hör med vår ålder, uppmanades att hålla sig hemma i påtvingad karantän. Reserestriktioner utfärdades både lokalt i Sverige och internationellt. Resor inom Sverige förbjöds visserligen inte men vi uppmanades att inte resa längre än att vi kunde köra hem på några timmar. Det stod alltså snart klar att några långresor skulle det inte bli 2020. Vi hade dock vår fasta plats på Nygård och när vårsolen värmde i april började vi vistas i vagnen och där kände vi oss säkra. Fram emot juni lättade man på restriktionerna och så småningom blev det några kortare resor i syd- och mellansverige.

23/6-
29/6
Vi hade kommit överrens med broder Mårten och Monica att sammanstråla på Askeviks Camping i Sjötorp, där Monicas bror har en säsongsplats. Vi hade bokat en plats bredvid Mårten och Monica och på morgonen kopplade vi på och åkte dit. Vi hade fått en fin plats med utsikt mot Värnen. Det var en mycket fin och välordnad camping med terraserade platser mot Värnen och dessutom med vackra solnedgångar. Vi hade jättefint väder under hela vår vistelse där. Vi solade och njöt av det vackra vädret och gjorde utflykter i omgivningarna. Vi besökte Mariestad, Lyrestad, Töreboda och Gullspång. Mycket trevligt att besöka platserna efter Göta Kanal, som vi gått med båt flera gånger. Men det var väldigt tomt på båtar på kanalen, antagligen coronan som spökade. En dag såg vi på Facebook att vännerna Caj och Margareta från Gävle var ute och åkte med sin husbil efter kanalen. Vi ringde dem och efter någon dag dök de upp på campingen och vi fick en dags trevlig samvaro med dem innan de for vidare. Vi hade också tänkt åka vidare mot Askersund men Monica blev dålig och fick förkylningssymtom så de åkte hem. På den här tiden trodde man ju att minsta nysning tydde på corona,  så vi tog det säkra före det osäkra och åkte hem vi också någon dag senare. Det visade sig senare att hon inte haft corona.

23/8-
27/8
Efter att ha tillbringat större delen av sommaren på vår hemmacamping, Camp Nygård, lastade vi Briljanten och åkte mot Kungsör och Ekuddens camping. Vi hade bara tänkt stanna någon natt där, men blev kvar i 4 dagar. Bidragande till detta var att vi fick en kanonplats alldeles nere vid Mälaren och inloppet till Arbogaån. Campingen låg väldigt vackert med luftiga platser och ett stort ekbestånd. Serviceanläggningen hade dock sett sina bästa dagar.

Vi hade bra väder, men lite blåsigt under vår vistelse i Kungsör. Vi åkte runt i omgivningarna och besökte även Arboga. Jag bodde en tid i Arboga när jag var ca 3 år och vi letade upp huset där jag bodde. Jag kan ju inte säga att jag kände igen mig men vissa fragment av minnesbilder dök kanske upp. Vi tog också en tur till Eskilstuna och hälsade på Margaretas gamla studiekompis Margareta.

En dag åkte vi till Kungsudden där Gustav Vasa lät uppföra en kungsgård, vilken nu är restaurang/café och hembygdsgård. Mycket vacker byggnad med en fin utsikt över Mälaren. De verkade ha gott kaffebröd, men då vi nyss ätit lunch avstod vi kaffet. Sedan åkte vi till Hjälmare Docka utmed Hjälmare Kanal. Kanalen förbinder Mälaren med Hjälmaren och har ett maxdjup på 1,95 och kan ta upp till 30 m långa båtar.
Efter besöket åkte vi åter mot Arboga via en usel grusväg. I Arboga handlade vi några småsaker och tog oss en titt på ställplatsen vid Bergsmansparken. Det var tomt på fritidsfordon, men är säkert populärt på sommaren då platsen ligger nära centrum. Fika tog vi sedan hemma på campingen, ingen sol men vindstilla för omväxlingens skull.

Den 27/8 packade vi ihop för att dra vidare söderut. Margareta hade dock börjat få känningar av urinvägsinfektion och eftersom vi bara hade ca 14 mil hem så beslöt vi oss för att åka hem så länge. Vi ställde upp vagnen i Bro men tog bara hem färskmaten.

2/9 Efter att Margareta varit till doktorn och fått piller packade vi ihop lite mat och åkte till Bro och kopplade på vagnen och styrde kosan söderut mot Oxelösund. Halvskapligt väder och medvind. Vi tog in på den välskötta Jogersö Camping. På em tog vi en sväng runt Oxelösund och besökte kyrkogården.
3/9 Åkte in till Nyköping och åt lunch. När vi satt på en bänk i en galleria dök vår gamla kollega Silja upp. Det var verkligen roligt att träffa henne, det var ett tag sedan sist. På kvällen messade Silja och undrade om vi ville äta lunch med henne och Ulrika, och det ville vi naturligtvis.
4/9 Lunch med Silja och Ulrika i Nyköping. Sedan åkte vi hem till campingen. Soligt och fint på kvällen.
5/9 Kopplade på och åkte mot Västervik. Växlande molnighet och frisk vind. Efter lunch kom vi till Västervik Resort. När vi packat ur och skulle stänga backluckan låste den sig inte, men den gick att stänga så det var ju inget omedelbart problem. På em tog vi en tur in till Västervik.
6/9 Kopplade på och åkte vidare mot Öland. Vi hade fått tips om Saxnäs Camping och åkte således dit. Campingen ligger centralt på Öland, bara några km norr om Färjestaden. Campingen visade sig vara mycket välordnad med rymliga platser och utsikt över Kalmarsund.
6/9-
14/9
Vi blev kvar en dryg vecka på Öland. Vädret var mestadels fint. Tidvis var det dock lite blåsigt så en dag åkte vi in till Kalmar och köpte ett vindskydd. Vi åkte även till en Volkswagenfirma och fick hjälp med bakluckelåset. I den friska vinden trivdes kitesurfarna och vi tittade ofta på deras våghalsiga manövrer. Vi åkte naturligtvis också runt en hel del i omgivningarna.

En dag for vi norrut till Borgholm och åkte över Alvaret till ostsidan och sedan hemåt. En annan dag åkte vi till Ottenby och åt lunch på restaurang Fågel Blå alldeles intill Långe Jan. Under vägen kollade vi på några camping- och ställplatser: Kastlösa, Sandvik, Ventlinge och Grönhögen, men inga av dem var i närheten av Saxnäs så den får nog bli vår favoritcamping på Öland. Vi åt lunch nästan varje dag på den utmärkta restaurangen i Arontorp

14/9 Kopplade på och åkte vidare till Karlskrona och tog in på Dragsö Camping
14/9-
19/9
Vi fick en fin plats efter vattnet med utsikt över fjärden med Karlskorna i bakgrunden. Vädret var soligt och varmt men tidvis lite blåsigt så vi fick bra användning för vindskyddet. Dragsö är en mycket trevlig camping med ett utbud av olika platser i en varierad terräng. Eftersom Dragsö är en ö så har de flesta platser närkontakt med vattnet. Vi gjorde en del turer in till Karlskrona men tillbringade mycket tid på campingen med promenader och vi bättrade också på solbrännan i den varma sensommarsolen.
19/9 Vidare mot Kivik och Ängdala Camping
19/9-
23/9
Vi hade fortsatt fint väder under vår vistelse på Österlen. Lite dimmigt på morgnarna men solen kom framemot lunch. Vi besökte under vår vistelse: Äpplets Hus, Orelund, Åhus, Haväng och vandrade i de vackra bokskogarna vid Stenshuvud. Vi handlade givetvis ett par gånger god fisk på Buhres i Kivik och en hel del äpplen.
23/9 Nu bar det av norrut. Dimma på förmiddagen, men på småländska höglandet kom solen fram och det blev en fin eftermiddag. Fram på sena eftermiddagen stannade vi för natten i Braehus. Det blev en härlig kväll med solnedgång över Vättern.
24/9 På morgonen startade vi vid 8.30 för sista etappen hem och efter lunch var vi framme vid uppställningsplatsen i Bro. Vi har haft bra väder, varmt och inget regn på hela resan.