Dalarna och Norge 2017

12/6 Efter en del strul, glömd telefon etc, så kom vi iväg runt 3-tiden. Omväxlande väder, sol och regnskurar. Redan i Uppsala var vi hungriga och stannade på Max för mat. Vidare norrut i växlande väder. Vid 19.30 kom vi fram till Delsbo Camping och fick en bra plats.
13/6 Nattens regn upphörde på morgonen och vädret blev fint. Ingen trängsel på camping, det var bara 5-6 ekipage där. Efter att ha suttit i solen på fm åkte vi och hälsade på moster Elin 94. Kusin Jan anslöt och vi fick en trevlig fikastund tillsammans. Visst, Elin blir äldre men inte kan man tro att hon är 94.
14/6 Kopplade på och åkte till Timrå för att hälsa på kusin Jaen. Vi stannade hos honom i 4 dagar och hade bra väder hela tiden.
18/6 Vår färdplan var inte riktigt klar, skulle vi åka längre norrut eller västerut. Vi hade tänk åka till Norge men de lovade bara kallt och regnigt där de kommande dagarna så vi bestämde att åka till Dalarna först. Midsommar stundar och då kan det kanske passa med Dalarna. Vi åkte E4 ner till Söderhamn och sedan mot Furudal i Rättviks kommun. Någon regnskur på vägen men annars bra väder. På em tog vi in på Ore Camping och Fritidsby. När vi ställt i ordning vagnen åkte vi runt i bygden där jag växte upp. En hel del har förändrats på de 60 år som gått sedan jag flyttade därifrån, men skolan fanns kvar och var nu kursgård.
19/6 Lite blåögt att tro att det finns lediga campingplatser i Dalarna under midsommarveckan, speciellt runt Siljan. Eftersom vi nästan aldrig åker under högsäsong så är det ytterst sällan vi har bokat någon camping så vi är inte så rutinerade på den biten. Vi kollade runt på nätet och kunde ju se att det var  fullt på de flesta ställen, men vi fick en plats i Mora i 2 dagar och och på Älvdalens camping under själva midsommardagarna. Efter frukost åkte vi till Mora och tog in på Åmåsängsgårdens Camping där vi fick en kanonplats med utsikt över Siljan. Det var en liten men mycket trivsam camping. Vi tillbringade eftermiddagen med att sitta i solen och njuta av de vackra omgivningarna.
20/6 Lite växlande väder med en del regnskurar. Dagens utflyktsmål blev Nusnäs där vi tittade på tillverkningen av Dalahästar och givetvis köpte vi en häst och lite annat smått och gott.
21/6 Med saknad lämnade vi Åmåsängsgårdens Camping och styrde kosan mot Älvdalen. Älvdalens Camping visade sig vara en till ytan stor camping med inte alls så många platser, varför den kändes luftig. Campingen låg efter Österdalälven med fina promenadvägar efter älven. Det var en helt OK camping men saknade Åmåsängsgårdens charm. Våra närmsta grannar på campingen hade varit där i 36 år i följd och tillbringade mycket tid med att fiska, vilket verkade vara en populär sysselsättning på campingen.
22/6 Efter en tur på byn åkte vi till Evertsberg och rekade. Vi tänkte fira midsommar där och även om vi varit där tidigare var vi lite osäker på var midsommarfirandet gick av stapeln.
23/6 Midsommarafton. Hagar och Stig-Ola, goda vänner som har flyttat upp till sitt sommarhus i Älvdalen, kom på besök och vi drack förmiddagskaffe i solen. På eftermiddagen åkte vi till Evertsberg för ett härligt traditionellt midsommarfirande i äkta dalastil. Det hela började i kyrkan med ett låtsas bondbröllop mellan två ungdomar från trakten. De var så fina och passade bra ihop, så det kunde gärna ha varit på riktigt. Efter "bröllopet" blev det kortege med häst och vagn och spelemän upp till gammelgården där midsommarstången restes. Sedan blev det dans kring stången och deltagarna kunde för ovanlighetens skull alla låtarna bra. Fika och trevlig samvaro med Hagar och Stig-Ola, som också hade kommit till Evertsberg. Framåt kvällen åkte vi hem till campingen och åt middag.
24/6 Regnskurar och allmänt trist väder gjorde att vi stannade kvar på campingen, läste och planerade den fortsatta färden.
25/6 Vi kopplade på vagnen och ställde kosan mot Norge. Regnskurar. Vi åkte via Sälen och stannade och tankade i Tandådalen där vi tillbringat 10 vintrar på Caravan Clubs camping. Vi tänkte åka till Flåm, som ligger längst in i Sognefjorden. Ganska långt dit så vi planerade att ta in på någon camping i närheten av Hamar. Men eftersom vädret var lite tråkigt så fortsatte vi vidare. Lite tröttsam körning då vägarna är ganska smala och krokiga. Man får ha lite extra koll när man möter långtradare.  Framåt kvällningen var vi trötta och stannade på Boflatens Camping i Vang, ca 10 mil från Flåm. Det var en trevlig camping vid en liten sjö med snöklädda toppar runt om kring. Kvällen blev fin och solen gick inte ner förrän 23.10.
26/6 Lite småtrist väder, blåsigt och en del regnskurar. Eftersom det var en bra camping och bara ca 10 mil till Flåm bestämde vi oss för att stanna på Boflaten och åka till Flåm med bilen. Men för dagen gjorde vi bara några mindre turer i omgivningen.
27/6 I strålande väder gav vi oss iväg mot Flåm. På vägen mot Flåm pågick en hel del välbehövliga vägarbeten. Det är E16 mellan Oslo och Bergen det handlar om och man kan tycka att den kunde vara bättre än en lokalväg i Norrland. Men det är klart att det är besvärligt att bygga vägar i ett så kuperat land. Men det går, titta på Österrike och exempelvis Tauernautobahn. En fantastiskt lättkörd motorväg tvärs över Alperna.

Innan man kommer till Flåm får man åka igenom världens längsta biltunnel Laerdalstunneln, 24 km. Kan säga att vi var lite trötta på tunnelåkning innan vi var framme på andra sidan. Flåm visade sig vara en riktig turistfälla. Massor med bussar och två jättestora kryssningsfartyg med turister från världens alla hörn. Det var värre än i Geiranger, som vi besökte för ett par år sedan. Den stora begivenheten i Flåm är Flåmsbana, en järnväg  upp på fjället med säkert vackra utsikter. Alla turen var fullbokade fram till kl 17 och inför utsikten att vänta 4 timmar i Flåm och betala 1000 spänn för att få nöjet att trängas med en massa turister, bestämde vi att tåget fick vara. Jag hade sett på kartan att det fanns en väg över fjället, som Laerdalstunneln går igenom och vi beslöt att testa den. Så det gjorde vi och det var ett lyckokast. Från havsnivån till 1300 m och tillbaka igen till havsnivån. Fantastiskt spännande väg med vidunderliga utsikter och höga snövallar på toppen. Vi har åkt många spektakulära fjällvägar både i Alperna och Norge men den här tog nog priset. På långa bitar gick det inte att mötas utan det var till att backa till närmsta mötesplats för en av parterna, men med gott humör gick det smidigt i alla fall. En verklig toppendag. Åk vägen över fjället mellan Aurland och Laerdal om ni inte har något annat för er, men lämna för allt i världen vagnen på campingen :-) Ni som har husbil kan åka om ni är modiga och bra på att backa.

28/6 Efter frukost åkte vi mot Sverige och stannade för natten på rastplatsen i Morokulien, precis på gränsen.
29/6 För ganska många år sedan besökte vi Elsa Anderssons Konditori i Norberg och vi hade ibland pratat om att åka dit. Det brann ner för ett par år sedan men har byggts upp igen i samma charmiga stil enl. vad vi läst i en tidning. En fika på Elsa Anderssons konditori kan väl vara värt en omväg på 11 mil, så vi for till Norberg och tog in på Norbergs Camping. När vi ställt upp vagnen åkte vi till konditoriet för en fika. Populärt ställe, halvtimmes kö för att få kaffe. Men vad gör väl 11 mils omväg och en halvtimme i kö när man får ta en kaffe med gott bröd i en så supermysig miljö. Otroligt hur väl de lyckats med att återskapa den gamla miljön. Fin kväll hemma på campingen.
30/6 Vi kom på att vi hade missat Elsas räckmackor och dessutom var det strålande väder i Norberg och bara mulet i Vällingby så vi stannade en dag till och for in till centrum och åt en god räckmacka på Elsas konditori. Härlig eftermiddag och kväll på campingen.
31/6 Fortfarande vackert väder, men det skulle bli sämre så vi beslöt att åka hem till Vällingby. Vi måste också hinna vara en del i vår andra vagn, som står på Camp Nygård i Täby kyrkby, innan nästa resa.