Mosel 2009

28/7 Efter att ha lastat in allt åkte vi till den nya vågstationen i Nyköping och vägde vagn och bil. På bilen saknades 10 kilo till totalvikten och husvagnen vägde precis, men sen har vi ju kultrycket, hur gör de med det måntro. Sedan började vi (Hans, Margareta och sonen Per) vår resa söderut. Vi kör en Saab 9-5 2,0 t automat och på släp har vi  resevagnen Eifelland 415, kaben står uppställd på Camp Nygård i Täby Kyrkby. Vi kom iväg sent så den första etappen blev inte så lång, vi tog nattkvarter på rastplatsen Herbeta (Shell) mellan Norrköping och Linköping. Fördelen med den är att den är så stor att det alltid finns plats och dessutom fins det tillgång till ström för 30 kr.
29/7 Efter frukost åkte vi till Mantorp för att bunkra lite på City Gross. Vi siktade sedan på Ullared, som Per gärna ville besöka då det var länge sedan han var där. Vi ringde till campingen och hörde om man kunde boka en plats med el men se det gick inte, plats fanns men om det fanns el kunde man inte garantera så vi stannade i Fegen istället. Där finns en liten ställplats vid sjön och vill man ha ström betalar man i Fegenkiosken annars är det gratis.

På em åkte vi fram till Ullared och shoppade lite. Eftersom vi skulle ut i Europa på långresa så var det dock snarare studier av folklivet än shopping som gällde.

30/7 På morgonen for vi vidare. I Falkenberg bytte vi en gasolflaska för att vara fullbunkrade i det avseende. Flaskan var nog nästan halvfull, så det var synd att vi inte var i Åhus där man kan fylla upp flaskan för en billig penning. Vi åkte via Helsingborg och Rödby och framåt sena eftermiddagen kom vi till Puttgarden. Vi stannade vid Border Shop och köpte ett par plattor öl och sov sedan över på parkeringen. Det finns en liten grusplan till vänster efter bommarna och där gick det bra att stå.
31/7 På förmiddagen för vi vidare till Lübeck och tog in på Camping Schönböcken. På eftermiddagen blev det besök på Citti och Plaza för shopping.
1/8 Jag körde in Margareta och Per till centrum och pysslade sedan med husvagnen. 
2/8 Vi åkte runt lite i omgivningarna och gjorde ytterligare ett besök på Citti.
3/8 Avfärd ner mot Hamburg och sedan A1 mot Köln. Runt Bremen var det en hel del köer man annars flöt trafiken på även om Navigatorn tjatade om köer längre fram åtskilliga gånger utan att vi såg några. Jag tycker att trafikinformationen via TMC är ganska värdelös. Vi hade säkert kövarningar 50 gånger under resan utan att det var några köer och vid 2 tillfällen hade vi  långa köer och ingen av dessa varnades det för. Uppdateringen är uppenbart dålig. Framåt kvällen tog vi in på Camping Berger där vi efter en del letande fick en hyfsad plats bland väl inboade långliggare. Varmt och soligt väder.
4/8 I vissa tyska städer behöver man en Umweltsplakette för att åka bil i stadens centrala delar. På campingen fick vi veta att man kunde erhålla en sådan på det lokala kommunalkontoret. Man behöver ha med besktningsinstrumentet och det var snabbt avklarat och kostade 5 euro. Plaketten gäller i hela Tyskland och varar bilens livslängd ut. Med klistermärket på rutan for vi in till Kölns centrum och hittade en parkering under Kölner Dom
5/8 Efter Köln åkte vi vidare mot Mosel. Vi hade siktet inställt på Camping Gusler Moselbogen  ett par mil ned efter Mosel från Koblenz. Det skulle bli ett stort evenemang i Koblenz, Rhein in Flammen, om ett par dagar varför campingen var fullbokad och tur var det för vi åkte vidare till Camping Winnigen, som vi hade hört inte tog emot bokningar och eftersom det var tidigt på dagen var vi hoppfulla. Och vi hade verkligen tur och hittade en kanonplats, med egen altan, alldeles efter Mosel.  Eftermiddagen tillbringade vi på campingen och njöt av sol, värme och Mosel. Båtar av varierande sorter passerade hela tiden förbi. Det är förutom fritidsbåtar en livlig trafik av flodanpassade fraktfartyg. Eftersom floden ibland är både och smal och grund får man bygga tonnaget på längden och hur man kommer runt alla flodkrökar är en gåta.  

           pram1.jpg (108989 byte)    pram2.jpg (109120 byte)

6/8 Vi besökte först den charmiga byn Winningen och åkte sedan in till Koblenz. Margareta och Per vandrad runt i varuhusen i centrum och jag gick ned till Rhen och tittade på flodtrafiken. Ganska stark ström var det och det gick verkligen fortare nedströms än uppströms. Jag gick också fram och besökte  Deutches Eck, där Rhen och Mosel flyter samman. Senare på em åkte vi för att leta efter någon bra livsmedelshall och då hittade vi även ett Ikea-varuhus där vi köpte sill och lingonsylt. I Tyskland har de något som kallas Bauern-Omelette som vi gärna äter. Gott, matigt och lättlagat, bara värma i en stekpanna, men man måste ha lingonsylt till, vilket ju inte tyskarna har fattat. Efter Ikea-besöket hittade vi en jättefin livsmedelshall som hette Edeka. Pelle passade på att köpa några olika sorters öl så att vi kunde ha lite ölprovning på kvällarna. Det varma och sköna vädret fortsatte och på kvällen satt vi i den ljumma kvällen, drack öl och kommenterade båttrafiken. Kan man ha det bättre? 
   
7/8 Vi gjorde en tur nedför Mosel och besökte Cochem. Mycket folk och varmt,  33 grader. 
8/8 Margareta hade tidigare köpt en blus i Koblenz och det blev visst fel storlek så det var bara att åka tillbaka och byta och ännu en gång besöka affärskvarteren. Efter lunchen tog vi en tur uppför Rhen. Det var i kväll som det stora evenemanget Rhein in flammen skulle gå av stapeln så vi sonderade lite för att se var man skulle kunna stå för att se evenemanget men vi fick inte riktigt kläm på hur och var båtarna skulle åka och in till centrum ville vi inte fara. Stora delar av stan var avstängd och parkeringsplatser kunde man nog bara drömma om. Vi for hem till campingen och hade ölprovning istället.
9/8 Är man vid Mosel måste man besöka en borg,  och det finns gott om dem efter Mosel, så dagen ägnades åt att besöka en av de mest berömda, Burg Eltz

På vindlande vägar åkte vi upp till en parkeringsplats och sista kilometern fram till borgen fick man gå eller ta en minibuss som gick i skytteltrafik. Per tog en promenad men jag kunde skylla på en ond höft så jag och Margareta tog bussen,  och tur var det för brant var det och värmen var tryckande. 

Efter besöket på borgen så åkte vi runt och tittade på det platta  jordbrukslandskapet. Mosel omges av två högplatåer, Hunsrück i söder  och Eifel i norr. Mellan dessa slingrar sig Mosel djupt ner i dalgången mellan de två högplatåerna och i branterna ned mot floden ligger alla vinodlingarna.

10/8 Utflykter i omgivningen med ett besök på en firma som sålde campingfordon och sedan en tur till Edeka  för att fylla på matförråden.
11/8 Vi hade verkligen en kanonplats på campingen men ändå så vill man röra på sig efter några dar på samma ställe så vi beslöt att kroka på husvagnen och köra vidare ca 10 mil längre ned mot Trier. Per skulle senare flyga hem från Frankfurt Hahn och längre ned efter Mosel är det bara ett par mil till flygplatsen. Vi siktade först mot en camping vid Traben-Trarbach  men den visade sig vara fullbelagd av företrädelsevis holländare. Jag undrar verkligen om det finns några kvar i Holland på sommaren för överallt är det holländare, verkligen ett resande folk. Vi for vidare och hittade strax en camping på ett litet ställe som hette Erdingen. Vi möttes av en av de buttraste campingvärdar vi träffat på länge, men läget var OK med utsikt över branta vinodlingar.
12/8 Den här dagen åkte vi till Trier och parkerade i ett parkeringsgarage i centrum. Efter lite rundvandring i den vackra staden besökte Margareta och Per varuhusen som vanligt, det var visst kanonreor. Jag var lite mer kulturell och tog en bussrundtur till de många romerska minnesmärken som finns i staden. Efter lunch i några vackra medeltidsvalv åkte vi hem till campingen.
13/8 Nu blev det besök i Traben-Trarbach med regnväder för omväxlings skull, vi hade inte fått mycket av den varan på resan. 

Nästa dag skulle Per åka hem så på kvällen bjöd han på middag på en fin restaurang. Där var det för omväxlings skull en massa belgare och det kanske inte är så konstigt, det är mindre än 10 mil till belgiska gränsen.

14/8 Upp i ottan och iväg till flygplatsen med Per. Lite besvär hade vi med att hitta avgångshallen. Vi kom från fel håll så inga skyltar fanns och flygplatsområdet var väldigt stort, antagligen är det en nedlagd militärflygbas. När vi lämnat Per åkte vi till Traben-Trarbach  och nu i soligt och varmt väder igen. 
15/8 Nu var det dags att lämna Mosel och åka vidare. Nästa mål på vår resa var att besöka Metzingen utanför Stuttgart. Det var lördag och därmed nästan inga långtradare i farten och det är alltid skönt att slippa dem. Trafiken var dock som vanligt tät och på en sträcka var det stau i säkert 10-15 km på motsatta körbanan, men vi klarade oss. Vi hade ingen brådska då butikerna i Metzingen antagligen inte är öppna på söndagar, tyskarna håller hårt på det där med vilodagen. Framåt kvällen stannade vi på en fin rasthof någon mil från Stuttgart. På rastanläggningarna parkerar långtradarna under helgen, då de inte får köra, och ägnar sig åt att dricka öl och umgås med sina kollegor och dryfta livets problem. Bredvid oss höll ett gäng polska chaufförer till och de höll igång diskussionen hela kvällen. Synd att man inte kan polska, jag tyckte mig ana att det var amorösa äventyr som var på tapeten. Man får inte vara känslig för ljud om man skall övernatta på Tanken & Rasten, men vi har vant oss och sover gott. 
16/8 På förmiddagen åkte vi vidare med siktet inställt på Campingplatz Lauberg ett par mil från Metzingen Outlet  Campingen låg högt belägen och när vi hade ett par mil kvar skulle vi svänga in på en väg (enl navigatorn) och där stod en skylt med varning för 17 % stigning och det tycker jag är i mesta laget. Vi frågade ett par som kom gående om det fanns någon annan väg men mannen sa att det är inga problem med den lilla vagnen och den stora bilen men vi föredrog att vända och leta efter en annan väg. Det är synd att det inte finns ett husvagnsläge på navigatorerna så att man kunde undvika de värsta stigningarna och de smalast vägarna. En bra sak är dock att om man åker iväg åt ett annat håll så har navigatorn snart beräknat en ny väg. 

Via en krokig men inte alls så brant väg kom vi upp till campingen och möttes av den glada och hjälpsamma campingvärdinnan Elfride. Det kändes bra efter buttergubben i Erdingen. På em åkte vi runt i omgivningen och efter vägen fanns en blomsterodling där blommor kunde plockas och pengarna läggas i en bössa, vi var tydligen på landet!

17/8 Vi åkte till Metzingen Outlet för shopping. Nästan alla kända märken med Boss i spetsen är representerade och utbudet är enormt, men särskilt billigt är det inte. Det var en tryckande värme hela dagen och på kvällen kom en kraftig regnskur med åska.
18/8 Vidare mot Bodensjön där vi tänkte stanna ett par dagar och bada, men det var fler som tänkte samma sak. 30 grader varmt och fortfarande semestrar i Bayern var en dålig kombination. Vi försökte med 3 campingar runt Lindau men det var proppfullt. Man tycker att de skulle kunna ha någon skylt före infarten som upplyser om detta så skulle man inte behöva ha backande husvagnar vid infarten, som oftast är väldigt trång. Än en gång var jag glad för vår lilla vagn. Varmt var det och nu var vi trötta på Bodensjön så vi ringde till Alpencamping Nentzing i Österrike och hörde om de hade plats och det var inga problem. Vi besökte denna vackra camping för 20 år sedan och såg fram emot att komma tillbaka. En stor del av campingen är terraserad med vacker utsikt över dalen och alperna runt om. Tack vare att vi har en liten vagn så fick vi plats på det terraserade området och campingen var lika fin som vi kom ihåg den. 
19/8 Vi åkte uppför Silvretta Hochalpenstrasse, som är en vindlande väg upp till över 2000 meters höjd. Vi åkte ju uppför Trollstigen på vår norgeresa tidigare i år och Silvretta är i samma stil men större och landskapet är vackrare.

Massor med helt galna cyklister cyklade uppför vägen och åkte nedför i en faslig fart. Det visade sig senare att vår granne på campingen, en holländare, vad annars, hade cyklat uppför Silvretta och på de 3 veckor de varit där hade han cyklat 80 mil. Vi kallade honom fortsättningsvis för "the crazy biker". Varför åker man till Österrike och cyklar när man har så platta och fina vägar i Holland? 

20/8 Dagens utflykt gick till Liechtenstein och dess huvudstad Vaduz. På vägen dit hamnade vi lite oavsiktligt i Schweiz så det blev 3 länder på en dag.  När vi skulle betala parkeringsavgiften kom vi på att vi inte längre var i EU och vad har de för valuta här då? Det visade sig att de använde schweizerfranc, men det gick lika bra med Euro även i parkeringsautomaten. Det var så varmt att  vi orkade inte vara kvar så länge  utan åkte efter ett par timmar tillbaka och stannade i Feldkirch som ligger ganska nära campingen. På vägen tillbaka till campingen valde navigatorn en mycket smal väg och även om vi har en smal vagn var jag glad att den inte var med. Det gäller verkligen att se upp med var man hamnar i bergiga områden och gärna kolla upp vilken väg campingen rekommenderar. Hade jag hamnat med fullbreddskaben på den här vägen hade jag fått problem.
21/8 Huvudorten i området heter Bludenz och dit åkte vi denna dag. När jag gick in på  en bank för ta ut pengar i en automat så var ledtexten på svenska. Lite paff blev jag men det var ju praktiskt. På vägen hem hittade vi ett shoppingcenter där vi stannade en stund innan vi åkte hem till campingen. På kvällen kom det åska och regn och det kändes skönt för värmen hade varit tryckande under dagen. 
22/8 Kopplade på vagnen och lämnade campingen vid 11-tiden och började färden norrut. Några mil norr om Lindau var det ganska långa köer i samband med en olycka. Framåt kvällen övernattade vi på Rastohof Lonetal strax norr om Ulm. Fin plats med  grönområden. Det finns ju en diskussion om huruvida det är förenat med risker att övernatta på dylika anläggningar. Vi har i alla fall aldrig haft några problem och jag tror att riskerna att något obehagligt skall hända är mycket större ute på vägen
23/8 Nästa dag körde vi mot Rothenburg ob der Tauber, en fantastisk medeltidsstad med tinnar och torn. Vi har varit där ett par gånger tidigare och återvänder gärna. 

Vi tog in på Camping Tauber Romantik strax utanför staden. Vi var först och kollade på en ställplats i närheten av Altstadt men det såg inte kul ut. Många husbilar och några husvagnar var där. Servicen på dessa platser är inget vidare och ändå vill man ha 10 euro i avgift, då lägger jag hellre på en tia till och får tillgång till den avsevärt bättre service som finns på en campingplats och Tauber Romantik var bra,  med avgränsade platser med vatten och avlopp på plats och bra duschar.

24/8 Besök i Altstadt där Margareta gärna tillbringar någon timme i julbutiken med osannolikt mycket julsaker. Jag sitter gärna på stadshustrappan och kollar folkvimlet. I Rothenburg finns alla nationaliteter, när vi var där var det ovanligt många japaner på besök. 
25/8 Lämnat campingen och kört norrut. Vi hade tänkt stanna i Goslar någon dag men nu var vi trötta på idylliska tyska småstäder för den här gången så vi åkte vidare mot Lübeck. Molnigt väder idag men varmt. På eftermiddagen stannade vi på Gössingen Ost för fika men vi stod bra till för övernattning så vi stannade.
26/8 Nästa dag for vi till  Lübeck och Camping Schönböcken.
27/8 Besök i centrum
28/8 Vi kom på att vår biljett på färjan från Puttgarden bara gällde måndag till torsdag och nu var det fredag. Ja då får vi väl stanna ett par dagar då. 
29/8 Nu ville vi i alla fall åka till Sverige och det måste väl gå att betala någon mellanskillnad och få åka med. Vi åkte alltså till Puttgarden och handlade först på Bordershop och sedan till färjan men de brydde sig inte om att biljetten bara gällde måndag-torsdag så vi behövde inte betala något extra. Upp genom Danmark gick de som tåget för vi hade rejäl medvind och när vi tänkte efter kom vi på att vi hade haft medvind ända från Österrike. Efter Helsingborg åkte vi vidare och mot kvällningen stannade vi på en rastplats utanför Hässleholm och sov över där.
30/8
På morgonen for vi vidare mot Österlen och drack förmiddagskaffe vid de vackra Brösarps Backar. Sedan åkte vi till Kivik där vi parkerade vagnen på den stora parkeringen nere vid hamnen. Vi kopplade loss och åkte sedan runt på Österlen under resten av dagen. Vi besökte Simrishamn, Kiviks Musteri och Gunilla Manns atelje så när kvällen kom sov vi gott med lite havsbrus i bakgrunden.
31/8
Avfärd på morgonen. Vi stannade i Åhus och fyllde på gasol hos Gasoltjänst på Flötövägen 201. Bara halva flaskan hade gått åt så det blev billigt. Perfekt att bara behöva betala för det som får plats och dessutom för en billig penning. Han tar 150 kr för fyllning av en tom PA11. Fram på förmiddagen stannade vi på rastplatsen Ynde utanför Sölvesborg. Verkligt fin rastplats för övernattning då den ligger väl avskild från vägen.  På em kom vi fram till Ekerums camping på Öland. Så här års är det verkligen ingen trängsel på campingarna. Det blir nästan problem med vart man skall stå eftersom det är så mycket att välja på :-).
1/9-7/9 Vi stod en vecka på Öland och eftersom campingen tar Campingcheque  och den 7:e natten var gratis så blev det inte särskilt dyrt. Under veckan var det lite si och så med vädret, det blåste ganska mycket men vi gjorde utflykter runt på ön och var också in till Kalmar ett par gånger.
 
7/9 Den 10 september skulle vi upp till Elmiamässan och eftersom vi hade några dagar kvar så åkte vi till glasriket och besökte först Orrefors och sedan Kosta där vi tog in på campingen. När vi kom dit var det endast en vagn på hela campingen så trångt är det verkligen inte så här års. Bra camping som ligger på promenadavstånd till glasbutikerna och den outlet som byggts intill. Men efter några veckor i Europa med besöket i Metzingen så är det inte mycket vi har att komma med när det gäller shoppingcentra. Men som tur var har vi andra kvaliteér, som vacker natur, lugnt och fridfullt och gott om plats.
8/9 Margareta besökte ånyo glasbruket och jag pysslade lite med vagnen.
9/9 Vi for vidare och efter besök i Hovmantorp och Svenssons i Lammhult så tog vi framåt eftermiddagen in på Lovsjöbadens camping, vid Hyltena någon mil söder om Jönköping. Det var en charmig camping med vänlig och hjälpsam personal. Vi har tidigare alltid stått Quickstop-campingen vid Statoilmacken i Hyltena men eftersom vi misstänkte att där skulle vara fullt så här dan före mässan så hade jag ringt till campingen och bokat plats några dagar tidigare och tur var det för fullsmockat var det vid macken. 
10/9-
13/9
På morgonen vid 10-tiden for vi upp till mässcampingen och fick en bra plats på Motormännens område. Sedan blev det besök på mässan i dagarna 4. Vädret var fint så vi kunde sitta ute och äta lunch varje dag och allt var torrt och fint till skillnad från förra året då det mesta var blött. En av dagarna var vi också till Tenhult och tittade på hur Kabevagnarna tillverkas, och det var intressant och lärorikt.
13/9 På söndagen åkte vi hem till Nyköping
 
Bilder från resan
 

Summering

Antal övernattningar: 46
Körda mil
:550
Helsingborg-Puttgarden: 2900 kr
Bensinkostnad: 9500 kr
Campingavgifter: 7500 kr

 

Tillbaka

hans@frimanzon.se