Lofoten 2012

Vårt ekipage består av Margareta och Hans Frimanzon, en nyinköpt Passat 170 TDI DSG 4M  som dragbil och efter den kommer vår lilla resevagn Eifelland 415. Vi köpte bilen i vintras främst för att kunna dra Kaben (2000 kg). Vi har inte hunnit prova den med Kaben men Eifellanden märker man knappt och under litern i 90-lunk är klart godkänt.
30/5 Avfärd från Vällingby. Kyligt väder men ingen nederbörd. Vi stannade för natten vid Ångersjön, strax norr om Söderhamn.
31/5 Besökte kusin Jan i Delsbo och stod på deras gård över natten. De skulle ha ett stort kalas till helgen så vi hjälpte till med förberedelserna en del.
1/6-
4/6
Åkte upp till Söråker för att hälsa på kusin Jaen och där blev vi över helgen. Det var fint väder på fredagen när vi åkte upp men sedan blev det den kallaste junihelgen i mannaminne. Regn i dagarna 3 och en temperatur på mellan 5-10 grader. Tur att det finns stora köpcentra ibland.
5/6 Grått och småregnigt på morgonen, men det upphör så småningom. 8 grader varmt. Vi lättar från Timrå vid lunchtid och åker vidare norrut. När vi kommer en bit norr om Härnösand spricker det upp och solen visar sig, men vid Högakustenbron vältrar sig dimman in så vi stannar inte där utan vänder och tar gamla E4 över Sandöbron. Margaretas farmor och farfar bodde på Sandö och hon var alltid där under semestertiden när hon var barn. Jag har också en del minnen därifrån då jag en tid bodde i Kramfors som riktigt liten. Viss ängslan fanns alltid då när vi åkte över Sandöbron, den hade ju rasat vid byggnationen. Men bron höll även denna gång och på Sandö stannade vi för lunch. Solen skiner nu även om det är kallt. Vi fortsätter norröver, och tar nattkvarter på Mosjöns camping som ligger vid en liten sjö alldeles intill E4 ca 18 km norr om Örnsköldsvik. En liten fin och trivsam camping dit vi gärna återvänder. Fin eftermiddag med kaffe i solen utanför husvagnen, men efterhand kommer dimma även hit så det är bara att dra sig in i husvagnen. Men snabbt och gratis WiFi har de här på campingen,  TV-signalen är bra, tidningar och böcker finns det och utsikten från vagnsfönstret är fin så det går verkligen ingen nöd på oss.
6/6 Vi stannade kvar på Mosjöns camping och tog en tur in till Örnsköldsvik. Lugnt på stan då det var nationaldag och många affärer var stängda. Vädret är lite svajigt, typ aprilväder trots att det är juni.
7/6 Strålande sol när vi vaknade, nästan synd att åka vidare då vädret enligt profeten är sämre längre norrut, men redan vid niotiden var vi iväg. Bra väder till att börja med men så småningom kommer regnskurarna. Efter halva vägen lossnade de främre plastkjolarna på vagnen. Som tur var observerade Margareta vad som var på gång innan de ramlade av. Tur att man har bra tejp med. Vid tretiden kom vi fram till Bodens camping. Gräsmattorna är plaskblöta, klafs, klafs. Efter kaffet en sväng på stan för att anskaffa lite brickor och skruv för att laga vagnen. Regn på kvällen.
8/6 Eftersom vi var på väg till Norge kom vi på att det kanske skulle vara bra att ha lite norska pengar. När man åker utomlands kan man ju alltid ta ut pengar på kort i landet men min erfarenhet säger mig att det är bra att ha lite kontanter från början. Det är inte alltid så lätt att hitta en automat på en gång när man kommer till ett nytt land. Och i Norge kan man när som helst behöva betala bompengar. Vi åkte alltså in till stadens centrum och besökte bankerna men inte hade de någon valuta. Vi åkte då in till Luleå där det finns ett Forex kontor och fick våra norska pengar och passade samtidigt på att titta på stan.

Vårt ärende till Boden gällde att Margareta hade beställt en tavla av Rebecka  Sävström-Axelsson. Hon är dotter till en av Margaretas gamla svägerskor. Vi tillbringade kvällen hos Rebecca med familj. Margareta hade inte träffat Rebecca på 26 år så de hade en del att prata om.

9/6 Hyfsat väder för omväxlings skull, ja kallt naturligtvis 7-8 grader, men solen tittar fram ibland. Vi börjar bli van nu med det bistra norrländska vädret och en fördel är att några myggor har vi inte sett till. Vi åkte iväg mot Kiruna  vid niotiden. Vi stannade och åt lunch vid polcirkeln. Om vi skall få se någon midnattssol så får vädret bli bättre. Men även om vi inte ser någon sol på natten så är det i varje fall ljust hela tiden.  Lite senare stannade vi och fikade vid rastplats några mil före Kiruna. Det är långt mellan rastplatserna efter E10 men de som finns är stora och ligger oftast vid en sjö eller älv. Det märks att vi är långt norrut, björkarna har inte slagit ut ännu och i Kiruna låg det fortfarande lite snö kvar på Kiruna camping. De tog bra betalt 250 kr och standarden var inte i paritet med priset.
10/6 Utan saknad lämnade vi campingen och for vidare mot Norge. Mulet och lite regn samt 3,5 grader. Mycket snö kvar i terrängen och på Torne träsk ligger stora delar av isen kvar fortfarande. Strax före Riksgränsen stannade vi och åt sen frukost. Det finns gott om rastplatser här uppe och en hel del husvagnar och husbilar finns på många platser. Många stannar nog ett par dagar och vandrar och kanske fiskar. När vi har passerat Riksgränsen så bär det ganska snabbt nerför och den kala vegetationen byts snabbt mot frodig försommargrönska. Mycket vacker väg ut mot Lofoten, smal och krokig, men mestadels väl underhållen. Fram på eftermiddagen kom fram till Kabelvåg där vi tog in på Sandvika Fjord- och Sjöhuscamping. Vackert läge på campingen och vi fick en plats alldeles vid fjordkanten med snöklädda toppar i bakgrunden. Standard och serviceanläggning lämnar en hel del i övrigt att önska, kalla duschar och sliten anläggning. Det känns lite som man är förflyttad 20 år tillbaka i tiden. Det är ganska många ekipage på campingen trots att det är tidigt på säsongen. Många tyskar och en del verkar ha slagit sig ner för hela sommaren. Härligt med de ljusa nätterna, inte ens skymning blir det.
11/6 Vi åkte söderöver för att utforska Lofoten. Vackert hela tiden. Höga toppar och grönskande dalgångar däremellan. Vi stannade och tog vårt medhavda fika vid enrastplats med bedårande utsikt över en stor dal norr om Leknes. Efter  gott kaffe med äggsmörgås och värmande sol åkte vi ut mot västra kusten till Eggum. Vi hade sett att där skulle finnas en utsiktsplats mot västerhavet. Vägen slutade vid en slags borg som det visade sig att tyskarna byggt under kriget för att radarövervaka farvattnen utanför. Vid borgen fanns en ställplats där det fanns möjlighet att stå mot en avgift. Vatten och toalett fanns på plats. Det var verkligen fri sikt ut över Nordatlanten även mot norr så midnattssolen måste synas bra där. Vägen dit var tämligen smal men även ett par stora husbilar fanns där så det går nog att ta sig dit med en liten husvagn också.  Sedan hem till campingen. Soligt och fint på kvällen men kallt är det, knappa 10 grader.
12/6 Vädret fortsätter att vara ostadigt, ganska molnigt, någon enstaka regnskur och kallt. Fram på förmiddagen åkte vi in till Svolvaer, som är Lofotens huvudstad, 4000 invånare så det är ingen stor metropol. Stan var ganska tråkig, ingen charm. Vi åkte efter vattnet där vi trodde att det skulle finnas några mysiga restauranger, vi hade sett det på någon bild. Vi såg dock bara en massa industrier efter vattnet. Dock fanns en skaplig galleria där vi lunchade och shoppade lite. Senare på em orienterade vi oss om färje-förbindelsen mellan Svolvaer och Skutvik. Överfarten skulle spara oss 30 mils körning men det skulle kosta ca 1200 NOK och det var dessutom osäkert om plats på förmiddags-färjan. En holländare som vi pratade med hade inte kommit med förmiddagsturen då de flesta platser var bokade för långtradare så han hade stått och väntat i 4 timmar för att komma med em turen, så vi struntar nog i färjan, man kan ha roligare än att stå i färjeköer. På tillbakavägen till campingen tittade vi in i Kabelvåg som är Lofotens äldsta ort. Den är mindre än Svolvaer och den visade sig vara avsevärt mysigare med en fin liten hamn.
13/6 Vi lämnade campingen vid niotiden för vidare färd söderöver. Vi var ett tag inne på att ta en färja mellan Lödingen och Bognes men då det var lite osäkert med platser, färjan gick inte så ofta, och vi gärna ville titta på Narvik så fortsatte vi hela vägen runt Ofotenfjorden. Narvik var dock inte mycket att se, ganska trist helt enkelt. Här uppe i nordnorge är det naturen som gäller, fantastiskt vackert överallt. Men det är jobbigt att köra, raksträckorna är lätträknade och backe upp och backe ner är det hela tiden, men alltid med fjordar och snöklädda toppar i bakgrunden. Efter Narvik fick man ta en färja mellan Skarberget och Bognes, 310 kr. Framåt eftermiddagen stannade vi på en rastplats vid Tömmerneset och blev kvar där över natten. Mulet väder men just ingen nederbörd och lite varmare +12.
14/6 På morgonen åker vi vidare E6 söderöver. Vädret är skapligt till att börja med men efterhand kommer det regn. Det går inte så fort att köra i Norge. Vägarna är smala. krokiga och delvis dåliga, speciellt när man kommer upp på fjällvidderna. jag kollade medelhastigheten på en 20-mila sträcka och den blev 61 km/tim. Men vyerna är hela tiden vackra, ena stunden uppe på fjällvidder med mycket snö kvar och sedan en grönskande dal. Vid Mo i Rana viker vi av mot Sverige och när vi passerat gränsen blir vägen mycket bättre och det går bra att hålla sin 90-lunk. På eftermiddagen tar vi in på Tärnaby camping, som ligger vackert efter en forsande älv.
15/6 Vackert väder idag, det är vi inte vana vid. Temperaturen har dock svårt att ta sig över 10 gradersstrecket. På förmiddagen åker vi upp till en utsiktspunkt vid Anjabacken och där uppe var det fortfarande snö kvar på vägen och campingvärden sade att för en vecka sedan gick det inte att åka upp med bil. På eftermiddagen åkte vi in till Tärnaby och även bort till Hemavan
16/6 Vi lämnade campingen klockan 10. Vädret är mycket varmare idag, uppåt 15 grader, rena värmeböljan. Ganska molnigt, men inget regn. Vi planerade att åka Vildmarksvägen över Stekenjokk. Från E12 tog vi vägen över Dikanäs  ned till Stalon. Jag var lite fundersam på hur vägen var och navigatorn tyckte att vi skulle åka via Storuman och Vilhelmina en omväg på bortåt 20 mil och det hade vi ingen lust med. Vägen visade sig vara smal och gropig och ett par mil före Dikanäs var det grusväg. Men den gick nästan bättre att köra än den gropiga asfaltvägen. Men det är bara att ta det lugnt och vägen vidare över Stekenjokk var inte bättre snarare tvärt om, väldigt ojämn vägbana och trots att vi inte körde just mer än 60 km/ tim, ja ibland bara 50 så hade det mesta hoppat runt i husvagnen. En fördel är dock att det är väldigt lite trafik så några köer samlar man inte på sig trots låg fart och det finns mycket att titta på. Uppe på Stekenjokkplatån var det mycket snö kvar, nästan hela landskapet var snötäckt och på sina håll fanns snövallar på närmare 3 meter. Framåt kvällningen tog vi in för natten på Jormvattnets camping.
17/6 Vädret är riktigt skönt idag så vi stannar på campingen till lunchtid då vi åker vidare ut på de glest trafikerade vägarna. Vi stannar till i Gäddede och handlar och tittar på samhället. Vidare sedan ner mot Strömsund. Vi stannar till vid en Naturcamping som ser väldigt fin ut där den ligger vid en sjö. Det var bara tyskar på campingen och en del verkade stå där för flera dagar. Av de fritidsfordon man ser här upp så här års är mer än hälften tyskar, de verkar gilla den norrländska naturen. Även om det var fint på naturcampingen åkte vi vidare ned mot Strömsund  där vi tog in på Strömsunds camping och fick en fin plats alldeles vid sjökanten. En klar för del så här års är att det inte är någon trängsel och om man undviker campingar med många säsongs-campare så är det lätt att hitta fina platser på campingarna.
18/6 Härligt väder på förmiddagen. Vi lämnar campingen och stannar en stund på Dollarstore, som ligger alldeles utanför campingen. Sedan vidare söderöver. Vi hade tänkt oss ner mot Sveg men under vägen tyckte Margareta att vi nog kunde stanna en dag i Östersund så vi tog in på Östersunds camping och fick samma utmärkta plats som vi hade när vi var här förra gången. På em tog vi för första gången på resan ut både stolar och bord och åt lunch utanför husvagnen. 19 grader varmt! Margareta tillbringar ett par timmar i centrum medan jag åker omkring och kollar på omgivningarna.
19/6 Idag regnar det och profeten lovar regn till och från hela dagen så vi åker E45 söderut där vädret blir bättre ju längre ned vi kommer. Vi stannar och äter lunch i Ytterhogdal vid en fin rastplats mitt i samhället och vid en sjö. Utmärkt övernattnings-plats men det är inte aktuellt för vår del. Margareta har ringt till Stig-Ola och Hagar (fd svåger och svägerska till henne) i Älvdalen och vi åker dit för att hälsa på. De har ett sommarhus Bredvad med utsikt över Österdalälven. Lite trixigt att parkera husvagnen då det är en backe ned och ganska trångt. Jag får lyfta ena vagnssidan ca 20-30 cm för att få den plant.
20/6-
23/6
Vi blev kvar och firade midsommar i Älvdalen. Vi gjorde flera intressanta utflykter i de vackra omgivningarna. Vi åkte upp till Trängslet, som är en av landets största regleringsdammar med en vattenvolym som är större än Siljans. Ett mycket imponerande byggnadsverk med en vacker utsikt ned över Österdalälven. En dag for vi till Lövnäs, där jag bodde en tid när jag var barn. Vi bodde i ett kapell och jag var lite osäker på vilken byggnad det var så jag frågade en dam som arbetade på tomten till den troliga byggnaden. Javisst var det rätt byggnad och vi blev inbjudna på kaffe och husesyn till Agneta och Ewald Ericksson. De var från Älvsjö och hade köpt kapellet för några år sedan.  Det visade sig också att hon var från trakten och gått i samma skola som jag, kanske något år senare. Det visade sig också att vi hade en del gemensamma bekantas bekanta. En trevligt pratstund hade vi verkligen. På midsommarafton for vi till Evertsberg och upplevde och traditionellt midsommarfirande i vacker dalamiljö.
23/6 Efter lunch åkte vi hem till Vällingby. Lugnt i trafiken så här på midsommardagen, en utmärkt resdag.

Fler bilder från resan

Sammanfattning:

Vi gjorde 24 övernattningar och hela sträckan blev 460 mil.