Kroatien-Italien 2014

Vårt ekipage består av Margareta och Hans Frimanzon, en Kabe Briljant KS 07 och en Passat 170 TDI DSG 4Motion.
18/8 Vi åkte från Vällingby vid 13.30 för färd mot Nyköping där vi stannade på parkeringen vid Pål Jungs Hage dit Anna(dotter) och flickorna kom på besök. De hade varit i Vimmerby (Pippi) och på Harry Potter utställning i Norrköping och var på väg hem. 18.30 åkte vi vidare och stannade för natten vid Herrbeta.
19/8 Vidare färd mot Örkelljunga dit vi kom på sena eftermiddagen efter att ha stannat i Jönköping för lite shopping. Kallt, regnigt till och från och väldigt blåsigt. Många husbilar på ställplatsen men inga husvagnar.
20/8 Vid halv nio på morgonen åkte vi vidare. Blåsigt och regn till och från även idag. I Malmö stannade vi och fyllde på gasolen på Gasol Malmö LPG i Vintrie. Vidare över bron i blåsvädret och ner genom Danmark och färjan över till Puttgarden. Kl 18.30 checkade vi in på Camping Lübeck-Schönböcken. Många ekipage på campingen, men så är vi ju ganska tidiga i år också.
21/8 Jag skjutsade Margareta till centrum. Surfen i min Iphone ville inte fungera så jag fick chatta med supporten för att få igång den. Jag åkte sedan till Media Markt och efterhörde om de hade något tyskt sim-kort för surf till Ipaden. Det fanns lite olika varinter och jag köpte ett för Vodafone.de och fick hjälp med att installera det och sedan skulle det komma igång efter någon timme vilket det inte gjorde. Ett lokalt simkort för surf blir ju avsevärt billigare än andra lösningar och man blir ju inte heller beroende av dåligt och dyrt WiFi, vilket det alltför ofta är och om det är gratis är det i regel också därefter. Men att det skall vara sånt krångel att få fart på det.
22/8 Vi fick ett trevligt par från Sölvesborg till grannar och fick låna några böcker av dem. De tipsade också om en camping i Rovinj. På em besök på Plaza och Citti. Växlande väder, typ aprilväder, trots att det är augusti.
23/8 Vi hade tänkt åka idag men då profeten lovar regn och rusk söderut och jag har problem med sim-kortet, så stannar vi en dag till.  Vi åkte till Citti och jag fick hjälp med att få fart på surfen. Jag fick aldrig riktigt klart för mig varför det inte funkade från början men det jag hade köpt kanske bara var för kortet, typ startavgift för 4,99€. Jag köpte nu 1Gb för 15€ och sedan funkade det hur bra som helst. Eftermiddagen tillbringade vi på campingen med kaffe i solen
24/8 Strax efter nio var vi klara för avfärd. Vi tog vägen över A20 mot Wismar och sedan A14 ned till A24. Bra väg med lite trafik och dessutom lite medvind som omväxling. Mycket trafik när vi närmade oss Berlin, köer lite till och från. På A9 efter Berlin är det också mycket trafik, vilket gör att det blir en del stopp men inte värsta sorten. Omväxlande väder, sol och skurar om vartannat. Vid 4-tiden stannade vi för kaffepaus vid T&R Köckern Väst. Fin och öppen plats gör att vi stannar för natten. 43 mil får räcka för idag.
25/8 Avfärd vid 9-tiden. Fortsatte A9 söderut. Skapligt väder men någon regnskur. Före Hof körde vi över till A93 ner mot Regensburg. Bra väg och lite trafik. Efter Regensburg ökar trafiken och en del köer till och från. På sena eftermiddagen tog vi in på Dreiflüsse Campingplatz i Passau. Bra övernattningscamping då den ligger nära motorvägen. Dock dyr (300 kr) i förhållande till den enkla standarden. Lite halvtrång plats att komma in på men med moverns hjälp är det inga problem. Mover underlättar verkligen campingtillvaron och ute i Europa har de flesta mover.
26/8 Eftersom det regnade på morgonen och vatten och toa var klara så var det inte mycket att spara på utan redan kl 0800 gav vi oss iväg mot Graz. Regn i början men det upphörde så småningom. Strax efter lunch tog vi in på Camping Central i Graz. På em åkte vi till IKEA och köpte lingonsylt samt utnyttjade deras WiFi.

Bränslepriset i Österrike är lågt, så dock inte efter motorvägen. På vägen mot Graz tankade vi diesel för 1,599€, inte så billigt. På en lokal tankstation nära campingen var priset 1,249€. 3 kr billigare per liter! Det blir minst 150 kr per tankning. Med den prisskillnaden lönar det sig att köra av motorvägen och leta upp en lokal station.

27/8 Vi åkte in till Graz centrum. Staden är Österrikes näst största och har 250 000 invånare. Sedan vi parkerat gick vi för att titta på utsikten uppe på slottsberget. Uppför berget slingrade sig en trappa med 267 trappsteg. Dock fanns en hiss som de sprängt in i berget. Vi tog den! Hänförande utsikt över stan och vackra promenadvägar uppe på berget kring slottet. Efter slottsbesöket gick vi runt i gamla stan.  Den gamla staden i Graz är upptagen i Unescos världsarvslista och 2003 var Graz Europas kulturhuvudstad. Vi tyckte dock inte att det var så speciellt där, vi föredrar Salzburg.

Efter en lättlunch for vi till Center West.  Lite senare åkte vi och handlade och tankade bilen, synd att det bara var halvtomt då priset var så lågt. Jag tvättade också bilen för 2 € i en snabbtvätt, kostar minst det dubbla hemma.

28/8 Klara för avfärd vid 8.30. Lätt medvind och inte så mycket trafik gör att det går raskt undan. Vi åker vägen över Maribor och Ljubljana och ner mot Koper, Solveniens största hamnstad och enda såvitt jag kan förstå. Vädret är bra och allt varmare blir det ju längre söderut vi kommer. När vi körde av motorvägen i Koper blev det desto trängre. Smal och krokig väg ner mot den kroatiska gränsen och en kö på minst 8 km, som tur var dock i andra riktningen. Vi trodde att vi hamnat på fel väg men tydligen var det vägen mot Istrien. Jobbig väg var det men som tur var inte så lång och snart var vi ute på motorvägen mot Pula och här var det desto lugnare. Redan strax efter två var vi framme vid Camping Porton Biondi i Rovinj. Vi hittade en bra plats med utsikt över havet men lite väl nära vägen. 26 grader varmt och nästan vindstilla. Härligt. Bra camping med varierande storlek på platserna. Smala och kuperade vägar på campingen gjorde att vi var glada för att vi inte hade vår 720 vagn. Trots att vi har minsta kabemodellen, dock fullbredd, så känns den stor på campingen här. Sedan vi installerat oss gick vi och tittade på badet. Ogästvänlig strand med mycket sten, inget för oss som gillar den mjuka sanden på Marina di Venezia. Men gott om folk på stranden så många, speciellt ungdomar tycker nog att det är ok.
29/8 Vi åkte ner på stan och tog ut pengar och parkerade sedan och gick runt och tittade i hamnen och lunchade på ett ställe med WiFi. Mycket vacker stad med låga priser trots att det är ett riktigt turistställe. På hemvägen åkte vi till Lidl och handlade. Bröd, frukt och grönt var tokbilligt enligt Margareta.
30/8 Vi åkte på en heldagsutflykt med båt. Runt bland öarna utanför Rovinj med flera strandhugg. God stämning på båten och vackert väder gjorde att det blev en mycket lyckad tur. En trevlig och pratsam man som tog upp beställningar till utflykten hämtade oss på campingen och skjutsade också hem oss från båten i sin "Ferrari" (bucklig Fiat minsta modellen :-) På kvällen vin med tilltugg och trevlig gemenskap med nyvunna vännerna Sture och Monica från Bjuv.
31/8 Efter frukost åkte vi ner till centrum och vandrade runt i i den gamla stadsdelen med sina vindlande gränder. På toppen av kullen i den gamla staden ligger kyrkan som ger Rovinj sitt karakteristiska utseende. Uppe vid kyrkan har man fin utsikt över staden och bukten. Sedan lunch på stan. På kvällen kom Monica och Stig över på lite kvällsvickning. Sent på kvällen åska och regn.
1/9

Regnigt på morgonen men lite bättre senare. På em åkte vi en sväng och tittade på omgivningarna. Gråväder nästan hela dagen.

2/9 Regn mest hela dagen så vi stannade i husvagnen och läste.
3/9 Bättre väder, uppehåll, ganska varmt och en solglimt då och då. Efter frukost åkte vi till Pula. Mycket trafik med köer i Pula. Vi vandrade runt i centrala stan och åt sedan lunch på MC Donalds och utnyttjade deras ganska snabba WiFi. Jag laddade ner några kartor till Iphonen om sammanlagt 1,5 Gb. Bra med gratis WiFi! Vi tyckte inte att Pula var särskilt charmigt så vi åkte snart hem till campingen.
4/9 Fortfarande lite halvknackigt väder. Inget regn men inte heller mer än någon solglimt då och då. På eftermiddagen åkte vi till Porec. Charmig stad med många butiker och näringsställen och en fin strandpromenad med palmer. Vi tog en fika på, ett strandcafé med fin utsikt över hamninloppet. På hemvägen stannade vi på en utsiktspunkt vid Limfjorden. Vi tänkte oss några fina bilder över fjorden men det hade redan börjat mörkna så det blev inte mycket med de bilderna.
5/9 Vackert väder, 27 grader och lätt bris. Vi var kvar på campingen och njöt av det vackra vädret. Vi tog en promenad runt campingen vilket tog sin rundliga tid, 2 tim. Minst 10 svenska ekipage på campingen, många att prata med. På kvällen gick vi och åt på restaurangen på andra sidan gatan.
6/9 Vackert väder. Vi var hemma på fm och lapade sol. På em åkte vi till fritidsbåthamnen och tittade. Det var många båtar med olika nationaliteter i hamnen. I lagunen låg det flera små hemmabåtar, som nog används av ortsbefolkningen för fiske. Vi vandrade sedan runt bland gränderna i centrum och tog en fika med glass på en uteservering. På kvällen grillade vi fläskkotletter vid vagnen.
7/9 Bra väder. Vi gick ned till stranden och till och med badade, i det lite kalla vattnet. Besvärligt att komma i och ur vattnet pga den ojämna botten med mycket stenar. Vi kom där i samspråk med Lennart och Christina från Trelleborg. De stod också på campingen ett par platser från oss. Tillsammans med dem åt vi goda hamburgare på strandcafeet.

8/9 Vackert väder. Vi gick till stranden på fm och på em förberedde vi monrgondagens avfärd. På kvällen åkte vi ner på stan och åt middag och sedan tog vi adjö av Åke och Kia Svennbeck, ett trevligt par från Uppsala som vi stod grannar med. Det visade sig att de kände flera caravanare från vår hemmacamping, Camp Nygård i Täby Kyrkby.
9/9 Vi vaknade strax före 7 och steg upp. Åt frukost och kopplade på och redan kl 8 var vi iväg mot Italien. Väg 11 från slovenska gränsen upp till Koper var dålig och norrut  var det minst 8 km kö när vi åkte ner till Istrien och vi hörde att det var vanligt med köer där. Jag hade sett på kartan att det fanns ett västligare alternativ, väg 111. Ingen av svenskarna på camping hade provat den vägen varför vi inte visste hur den var men vi beslöt att prova den i alla fall. Vägen var tidvis lite smal och krokig men det var inte några problem, inga köer och sträckan var vacker och gick tidvis längs havet. Det är inte lång bit genom Slovenien och snart var vi ute på motorvägen mot Italien

När kommit ut på motorvägen gick färden raskt framåt och vi stannade bara för en kort stund för kisspaus och kom på så vis till Marina di Venezia före kl 13 och hann checka in och hitta en plats innan Mittagsruhe, då får man ej köra bil på området. Platsen som vi stod på för 2 år sedan var ledig så den tog vi. Samma långtidscampare som sist fanns på plats och de kände igen oss. Kul! Sedan vi parkerat gick vi ned till den härliga sandstranden, viss skillnad mot stenarna i Kroatien. På kvällen kom det åska och regn och det höll på i flera timmar.

10/9-23/9 Vi stannade 2 veckor på Marina di Venezia. Tiden fördrevs med sol och bad samt besök på marknaden i Cavallino och Jesolo. 16/9 hämtade vi Per (son) på flygplatsen och han stannade med oss till den 20/9 då han flög hem igen. Vädret under perioden var inte lika bra som det brukar, lite kallare och 3 ordentliga regnväder med åska, som tur var dock på natten. Marina di Venezia har ett stort vattenland med många bassänger varav flera är uppvärmda och det passade ju bra då havsvattnet var en aningen kylslaget, så några dagar med blåsigt väder tillbringade vi där.

20/9 skjutsade vi Per till flygplatsen och på vägen tillbaka besökte vi Designer Outlet i Noventa di Piave. Det var en verkligt stor Outlet med alla kända märken på plats. Margareta har många väskor men ingen Michael Koors så det fick bli en sådan!

24/9 Vi lämnade campingen vid niotiden och körde ut på motorvägen vid Noventa di Piave. Vi hade inte riktigt bestämt resmål, Villach eller Zell am See. Lite trafik så det gick fort framåt så vi bestämde oss för Zell am See. Strax före Tauerntunneln blev det stillastående kö i ca 45 min. Men det gick ingen nöd på oss, det var bra väder och vi passade på att ta lite ätbart i husvagnen. Vid femtiden var vi framme vid Sportscamp Woflergut i Bruck an der Großglocknerstraße. Fin camping med alla faciliteter. Campingen ligger i södra änden av Zeller See och är perfekt utgångspunkt för att åka upp på Großglockner
25/9 Kyligt väder och molnigt. Vi åkte in till Zell am See och skrotade några timmar. Vi försökte hitta något fungerande WiFi, men inte ens på McDonalds hade de ett som funkade något vidare. WiFi:n på campingen var dyr och med tveksam funktion. Visst man kan betala en slant om det fungerar tillfredställande i vagnen. Men att betala dyra pengar för att stå utanför receptionen för att det skall funka ställer vi inte upp på. Nu har ju i alla fall roamingavgifterna börjat att bli något så när acceptabla så att kolla väder, mail och nyheter på text-tv går an med roaming. Vi skaffade en extra telefon med kontantkort, en Sony av enklaste slag men den har visat sig vara förträfflig. På våra ordinarie telefoner Iphone 4 resp. 5 drar det MB så fort man slår på roamingen, men Sonyn är hur snål som helst. Fördelen med kontantkort är också att man har koll på kostnaderna, är pengarna slut så är de slut och man får fylla på med mera. På vårt teliaabonnemang kan man också genom att slå ett särskilt nummer och omedelbart få info om hur mycket pengar som finns kvar.
26/9 Vi åkte runt och tittade på omgivningarna och åkte runt sjön. Vackert och välhållet i Österrike till skillnad från Italien där man ser många förfallna byggnader. Vi besökte en mindre marknad i Bruck på em.
27/9 Äntligen vackert väder. Vi tog nu den planerade turen upp för Grossglockner Hochalpenstrasse och vi for ända fram till Frans Josef Höhe. Där uppe fick vi en påminnelse om växthuseffekten. Av glaciären, som tidigare varit så mäktig var det inte mycket kvar. Fantastiska vyer och spännande bilkörning var det både på upp- och nervägen. Det kostade 34 € att köra upp och det kan verka dyrt men det var värt varenda öre. Många cyklister  kämpade sig upp och det är verkligen imponerande. Vägens högsta punkten ligger på 2500 meter. På vägen ned blev vi upphunna av ett par cyklister och trots att jag körde så fort jag kunde utan att pressa så hängde de med. Vilket dödsförakt. Vad gör de om en bromsvajer går av?
28/9 Vi packade ihop och åkte mot Innsbruck. När jag åker på okända ïcke motorvägar finns ofta flera alternativ att välja mellan. Jag gör då så att jag lägger in rutten på navigatorn, men om vägvisningen och navigatorn skiljer sig åt så väljer jag vägvisningen. Det kan ibland bli något längre men det innebär oftast bättre väg. Navigatorn kan ibland välja kortare men hopplösa vägar med en fullbreddhusvagn på släp. Bra väder, bra väg och lite medvind gör färden lättsam och förbrukningen stannar på 8,3 inte dåligt med 1600 kg husvagn på släp, Saaben tog minst 8,3 utan släp. Redan vid 12 checkade vi in på Alpencamping Mark i Weer utanför Innsbruck. Jättefin camping och lite folk och strålande väder. Vi stannade kvar på campingen på em och passade på bättra på solbrännan. Bra wifi hade de också och 1,5 euro för 24 tim. Lysande! I Italien ville de ha 2 euro för en halvtimme.
29/9 Jag skjutsade Margareta till Swarovski Kristallwelten och grejade lite vid vagnen. Senare hämtade jag henne och så åkte vi till orten Schwaz och tittade på Altstadt. Sedan njöt vi det vackra vädret på campingen ett par timmar och sedan åkte vi och åt en utsökt middag på ett närbeläget värdshus.
30/9 Hur trevligt och bra det än var på Alpencamping Mark tyckte vi att det var dags att röra oss lite norrut, speciellt som vädret skulle bli sämre. Så med stor saknad lämnade vi det vackra Österrike och åkte mot München, som passerades utan problem. Några mil norrut blev det dock långa köer vid ett vägarbete. Vid ett-tiden tog vi in på ställplats/camping Bauerkeller i Greding, 3 mil norr om Ingolstadt. Utmärkt övernattningsplats nära motorvägen med alla nödvändiga faciliteter för endast 14€ inkl. ström. Stor plan att stå på där man inte behöver koppla ifrån om man inte vill. På em besök i den lilla charmiga stan. När vi kollade hur länge vi varit borta så upptäckte vi att vi inte hinner att komma hem inom de 45 dagar som reseskyddet gäller och det kändes lite otryggt. Så på morgonen ringde vi till Folksam för att förlänga det. Efter köande och lite felkopplingar fick vi vårt ärende framfört. Visst det gick att ordna en förlängning, 4 dagar till det facila priset av 623 kr och det skulle betalas omgående på ett särskilt konto. Rena rama rånet, det är hälften av vad hela hemförsäkringen kostar för ett helt år. Jag måste se över försäkringsskyddet när jag kommer hem.
1/10 Vi stannade kvar på Bauerkeller. Kvällen innan var det ca 20 ekipage på campingen och vid 11-tiden hade alla åkt utom vi, typisk övernattningscamping. Vi stannade emellertid och åkte in till Ingolstadt. Som nämnts tidigare köpte vi ett tyskt simkort i Lübeck som fungerade bra sedan vi väl hade fått fart på det. Nu hade dock månaden löpt ut varför det var dags att ladda kortet. Efter fruktlösa försök att ladda via nätet åkte vi till MediaMarkt i Ingolstadt för att få hjälp, vilket var lättare sagt än gjort. Man kan köpa laddning till kontantkortet lite överallt men problemet var hur laddningen skulle gå till och min tyska är inte den bästa och efter fruktlösa försök bad jag om hjälp i kundupplysningen. Hon visste inte hur man skulle göra, hon brukade stoppa in simkortet i sin telefon och ladda där och sedan tillbaka i plattan. En expert tillkallades och yttrligare medarbetare kom tillstädes och efter ca 20 min så fick de fart på surfen. Varför skall det vara så krångligt??? Jag slapp i alla falla känna mig som en idiot. Efter detta ville Margareta att vi skulle besöka någon galleria och vi slog in shopping på gps:n och stannade för något som hette Ingolstad Village och det visade sig vara ett stort Outlet-område med alla kända märken. Det blev så småningom 2 Lacoste pike för ett bra pris. Efter att ha kollat lite på Historische Altstad for vi hem till campingen och surfade. Det gäller att göra av med 1 GB innan vi lämnar Tyskland om 4 dagar.

2/10 Varmt men disigt på gränsen till dimma. Vid 9-tiden ger vi oss iväg norrut. Bra väg och inte några större köproblem på A9. Trafiken är inte lika tät som efter A7. Vid ca 15.00 är vi framme i Coswig, ett litet samhälle ca 10 mil söder om Berlin. Här finns en camping/ställplats, Marina Coswig som ligger vid Elbe ca 4 km från motorvägen. Vi fick en fin plats, "Direkt am fluss". Vid sidan om oss stod ett svenskt par från Värnamo, första svenskarna sedan Marina di Venezia. På kvällskvisten åkte vi in till stan och handlade. Ganska ocharmigt ställe, lite öststatsstuk på det hela.
3/10 Dimma på morgonen men sedan bra väder. Vi for till Wittenberg och kikade runt på stan ett tag och for sedan hem till campingen där vi på em kom i samspråk med ett trevligt par från Åland, Inger och Lennart. På kvällen åt vi mat på restaurangen med dem och sedan fika och samspråk i vår vagn. Lennart jobbade som lots på Viking Grace och hade tillbringat hela sitt yrkesverksamma liv på de sju haven så det var intressant att samspråka med honom. Jag har ju också varit sjöman när jag var ung och sedan fritidsskeppare i många herrans år.
4/10 Lite dimma återigen men den lättade snart. Vi kopplade på och åkte mot Lübeck. Lugn trafik så färden gick snabbt framåt. Inga långtradare då det var lördag. Efter lunch kom vi till Lübeck Schönböcken och fick plats där vi brukar stå. Ett snabbesök på Citti för att handla, vi hade lite dåligt med mat. Vi hade missat att det var tyskarnas nationaldag den 3/10 så allt var stängt då. När vi kom hem till campingen träffade vi Siv och Jan-Erik Holmqvist från vår hemmacamping Nygård. De hade varit på caravanträff i Prag.
5/10 Söndag idag så det mesta är stängt utom Citti som har öppet en söndag i månaden med lite extra aktiviteter så vi tillbringade en del av dagen där. Efter samspråk med Siv och Jan-Erik for vi dit och planerade och köpte en del bubbel som vi skulle ha med oss till Elsas 50-års fest i Nyköping kommande fredag.
6/10 Bra väder men lite blåsigt. Margareta tog en tur på stan medan jag fixade med vagnen. På em åkte vi till Plaza och handlade.
7/10 På morgonen kopplade vi på och åkte mot Flensburg. Regn och blåst passade för att botanisera bland alkoholutbudet på Scandinavien Park. Vi parkerade på deras Autohof, där vi stod kvar för natten.
8/10 Blåsten hade avtagit och lite soldis var det. Via Stora Bältbron och Öresundsbron tog vi oss till Sverige. Vi stannade och handlade lite svensk mat, Bregott, gott bröd, svenska äpplen mm vid Center Syd innan vi åkte vidare till Örkelljunga där vi sov över på ställplatsen.
9/10 Vidare upp mot Jönköping där vi stannade några timmar vid A6 och passade på att äta lite köttbullar på IKEA. Framåt kvällen tog vi nattkvarter vid Herrbeta.
10/10-
14/10
Vid lunchtid kom vi till Caravan Clubs camping i Strandstuviken efter att först ha tvättat av vagnen ordentligt inne i Nyköping. På kvällen 50-årsfest inne i Nyköpig för Elsa. kul att träffa gamla kollegor, det blir inte så ofta nu när vi flyttat till Vällingby. Vi blev kvar några dagar i Nyköping då jag på måndag 12/10 hjälpte Jens(svärson) att ta upp deras segelbåt. Vi hälsade också på Göran och Liselott i Oxelösund. Vi tittade också på en lägenhet i Nyköping, ibland längtar vi tillbaka. Man får mycket för pengarna i Nyköping i jämförelse med Stockholm. Havsutsikt för samma pengar som en lite tvåa i Vällingby på nedre botten med utsikt över huset mittemot. Jag fick även tid över och vaxade hela vagnen och det kändes bra inför vintern.
14/10 Kopplade på och åkte hem till Vällingby och ställde upp vagnen i Vällsta. Vi var mycket nöjda med att allt hade fungerat bra och att vi fått uppleva så mycket. Kroatien lockar igen och dit återvänder vi nog.