Italien 2018

8/5 På fm åkte vi till Bro och hämtade husvagnen och sedan for vi till Nyköping. Bra väder. Vi tvättade vagnen i Nyköping och hämtade lite grejor i båtskjulet. Sedan åkte vi vidare och stannade i Mantorp och handlade lite fönödenheter för den fortsatta färden. Framåt seneftermiddagen tog vi nattkvarter i Brahehus.
9/5 Vidare ner genom Småland i bra väder. Kom fram till Halmstad Camping och checkade in kl 1500 för att delta i Campingträff Europa 2018. Vi fick en jättebra plats alldeles nära serviceanläggningen vilket var utmärkt med tanke på min dåliga artroshöft.
9/5-13/5 Campingträff Europa 2018. Trevlig träff med samkväm och utbyte av erfarenheter med andra europaresenärer. Att läsa reseguider i all ära men visst är det oöverträffat att live diskutera campingplatser, vägval och sevärdheter med erfarna resenärer och även att själv dela med sig av de kunskaper man förvärvat under åren. Vi gjorde några turer in till Halmstad, för att köpa gasol och skaffa en uppsättning nycklar till vagnen då ett par försvunnit. Det visade sig senare att vi glömt dem på verkstaden när vi gjort service tidigare. Bra väder och varmt för det mesta.
13/5 Efter att vi tillbringat en skön dag på campingen i det vackra vädret kopplade vi på och åkte till Trelleborg. Efter att vi tankat och gjort nödiga inköp på Ica Maxi tog vi nattkvarter på rastplatsen i västra hamnen. Det är numera Trelleborgs basketklubb som sköter rastplatsen, så det kostar en hundring men innebär också bättre ordning. På plats fanns vi, en husvagn till och ca 20 husbilar!
14/5 Upp i ottan för att checka in på färjan till Rostock, på plats 06.30, inte precis vad vi är vana vid. Efter några händelselös timmar anlände vi till Rostock kl 13.30 och gav oss ut på Autobahn. Många vägarbeten som vanligt men ingen stau så resan gick galant och vid sjutiden stannade vi på rastplatsen Kökern Väst, ca 10 mil mil söder om Berlin
15/5 Vid tiotiden gav vi oss iväg söderöver och stannade på em på Bauerkeller i Greding. En hel del campingfordon kom in framåt kvällen men det var ingen trängsel. Soligt på em men sedan kom någon skur.

Vi hade egentligen tänkt stanna några dagar i Österrike och sedan åka till Garda. Det dåliga vädret gjorde dock att vi bestämde oss för att inte stanna i Österrike. Vi hade också kommit på att vi närmade oss pingst och då har barnen i Bayern och Baden-Würtenburg skollov i två veckor och det utnyttjas för minisemester i södern. Och mycket riktigt, några samtal till campingar vid Garda gav vid handen att det var fullbokat. Vi bestämde  oss då för att åka till Marina di Venezia istället. Där är största delen av campingen inte bokningsbar, så där får vi säkert en bra plats när vi kommer ett par dagar före pingst.

16/5 Regn på morgonen gjorde att vi inte gjorde oss någon brådska. Lite bättre vid elvatiden och då gav vi oss iväg. Men vi åkte ikapp regnet och sedan var det mest regn och kallt hela dagen. Ganska mycket köer runt München pga omfattande vägarbeten. På seneftermiddagen stannade vi på Raststätte Lungau, strax efter Tauerntunneln. Bra övernattningsställe med särskilt iordningställda platser för campingfordon.
17/5 Upp tidigt och iväg redan kl 06.00, vi vill gärna komma fram före kl 1300 då man stänger infarten ett par timmar. Ljust nu på våren, oftast har vi åkt på hösten och då är det beckmörkt så dags. Inga trafikhinder så resan gick snabbt framåt och redan kl 11.00 checkade vi på Marina di Venezia. Gott om plats så vi kunde välja en utmärkt hörntomt nära centrum.
18/5- 5/6 Marina di Venezia. På fredagen började det fylla på med ekipage och redan på lördag morgon kl 06.00 öppnade de tydligen insläppet, för då kom många ekipage och sedan fyllde det på, så på lördag kväll var det i stort sett fullt. Att det var mycket folk här nere under perioden såg vi också när vi åkte på marknaden i Cavallino och sedan till Jesolo. Köer på vägarna och massor med folk i affärerna. Vi hade bra väder under vår vistelse på Marina di Venezia. Vi solade, badade (nåja tillbringade mycket tid på stranden i alla fall.) och gjorde utflykter.

Marina di Venezia firade 60 års jubileum och de hade byggt om hela centrumanläggningen, allt var nytt och supermodärnt. Vi saknade till att börja med den gamla charmiga centrumanläggningen, men efter hand tyckte vi nog att det var häftigt med det nya. Med anledning av 60-års firandet hade de också extra mycket evenemang av olika slag. En kväll var det en världskänd magiker som uppträdde med en helt fantastisk show och en annan kväll var det ett hejdundrande fyrverkeri på stranden. Otroligt effektfullt med den svarta natten över Adriatiska Havet som bakgrund.

En dag när vi var på Designer Outlet  i Noventa di Piave vägrade bilen att öppna sig. Nyckeln helt död och reservnyckeln var i husvagnen 4 mil bort. Det skall gå att öppna dörren med en reservnyckel som finns i nyckeldosan, men jag fick ingen ordning på det. Men plötsligt öppnade sig dörren och bilen gick att starta. Fort hem till campingen!! Det visade sig sedan att batteriet i nyckeln hade hamnat snett på något sätt.

5/6 Krokade på och åkte till Camping Bella Italia i Pescheria vid södra delen av Lago di Garda. Mycket folk på campingen men vi fick en bra plats med sjöutsikt. Campingen tillämpar ACSI Card, så man står för under 200 kr inkl ström och det är ju ett bra pris, så det är inte  konstigt att det blir mycket folk även om det är tidigt på säsongen. Vi tycker nog att det har blivit mer och mer folk överallt på senare år. Vi stod under ett stort träd som gav bra skugga i det varma vädret, men trädet hade några kladdiga kottar som fåglarna gillade, så det var en ständig kamp mot fågelbajs och kladdiga kottar.
5/6-15/6 Camping Bella Italia. Vi gjorde många utflykter till städerna runt södra delen av Garda. Den charmiga staden Sirmione besökte vi 2 gånger. En dag kom en svensk vagn och tog en plats snett mitt emot oss. Det visade sig vara det utomordentligt trevliga paret Carina och Michael Hedström. Vi hade träffat dem på campingträffen i Halmstad några veckor tidigare. Visst är världen bra liten ibland!
5/6-21/6 Vi åkte vidare några mil västerut till Camping Covelo vid sjön Iseo. Det visade sig vara en mycket trevlig camping belägen vid stranden av den vackra sjön. Vi fick en fin plats i andra raden med fin utsikt över sjön och bergen i bakgrunden. Vi tycker nog att Iseo är vackrare än Gardasjön och campingarna verkar också bättre, åtminstone Camping Covelo. I den närbelägna staden Brescia fanns ett IKEA varuhus, vilket vi besökte för att inhandla sill och knäckebröd till midsommar.
21/6-26/6 Kopplade på och åkte de få milen in till Bergamo och tog in på Area Camper Bergamo. Det är en ställplats som även tar emot husvagnar och på ställplatsers vis var det trånga platser och usel service. Anledningen till att vi i alla fall tog in på ställplatsen var att det inte finns någon camping i Bergamo och vi skulle under midsommarhelgen sammanstråla med 8 personer från vår familj för att fira 200 års födelsedag (75+65+60). De bodde på hotell centralt i Bergamo. Eftersom vi skulle åka runt tillsammans med våra vänner en hel del löste vi 3-dagarskort på de allmänna kommunikationsmedlen. På så sätt fick vi ju också uppleva hur husbilsmänniskorna har det och det var mycket krångel, en gång hamnade vi långt ute på vischan, så vi tog bilen ofta i alla fall. I Bergamo är det framför allt Citta Alta, som är charmigt och ligger högt ovanför den övriga staden. Man åker upp till Citta Alta med Funicolare. Den stora födelsemiddagen åt vi högst upp på San Viglio Ristorante. God mat och en helt vidunderlig utsikt. Efter middagen fick vi en spännande taxiresa i vindlande gränder ner till staden och hem till ställplatsen.
26/6-2/7 Efter de minnesvärda dagarna i Bergamo vände vi kosan norrut och åkte till Österrike där vi tog in på Alpencamping Mark, ett par mil öster om Innsbruck. Vi hade varit där några år tidigare och visste att den var fin och efter att ha varit ca 1,5 månader på italienska campingar (Marina di Venezia är bra) var det som att komma till campingparadiset. Här är det ordnig på torpet, inget hip som happ. Det första man fick var en mer än hundrasidig katalog med info om campingen och omgivningarna med detaljerade utflyktsförslag mm, mm. Jag kan verkligen rekommendera denna camping, det är inte en dyr lyxcamping utan en ren och snygg camping där ägarfamiljen funderar  på hur gästerna vill ha det och inrättar campingen efter detta. De tar också ACSI-kort och är den är lätt åtkomlig från motorvägen.

Vi gjorde flera utflykter i de omgivande bergen och besöket även Swarovski Kristallwelten, som bara ligger några km från campingen. En dag tänkte vi åka med Achenseebahn, vilket är en museeijärnväg med ett tåg från 1889. Men vi fegade ur och tog bilen upp till Achensee istället. Färden skulle ta någon timme och sittkomforten var minst sagt primitiv så med hänsyn till mina höftbesvär tänkte jag nog att det skulle bli mest en plåga. Fantastiskt fint var det i alla fall runt Achensee. En annan dag åkte vi in till Innsbruck och tog Nordkettenbahn upp till Hafelekar på 2300 m höjd. Först åker man en bergbana från Innsbrucks centrum och sedan linbana i 2 omgångar och belönas med fantastisk utsikt. Innsbruck på ena sidan och ett fantastiskt alplandskap på den andra. Vi har varit där tidigare men åker gärna dit igen. En mustig gulaschsoppa på restaurangen vid Seegrube, med Innsbruck långt där nere, blev pricken över i.

2/7 Lämnade Alpencamping Mark och styrde kosan norröver. Trafiken flöt på bra, lite stök runt München bara. Framåt kvällningen stannade vi för natten på rastplatsen Kökern Ost, drygt 10 mil söder om Berlin efter A9
3/7 Upp tidigt och iväg mot Lübeck. Många vägarbeten och köer runt Berlin och även på A24, det brukar annars vara rätt lugnt där, men de höll visst på med en omfattande ombyggnad. Kom fram till Campingplatz Lübeck-Schönböcken ca 13.30.
3/7-6/7 Vi trivs väldigt bra i Lübeck och vi brukar alltid stanna där några dagar när vi passerar. Första gången var i slutet på åttiotalet och vi har säkert varit där 15-20 gånger. Allt man behöver finns där och dessutom till bra priser. Margareta har sina specialaffärer där och en stor del av hennes garderob är inhandlad i Lübeck. På campingen träffar man dessutom ofta gamla bekanta och andra europaresenärer med vilka man gärna utbyter erfarenheter.
6/7 Vi åkte på fm till Scandinavien Park i Flensburg för inköp av våta varor. Vi brukar stanna på Scandinavien Park över natten men vi var klara med inköpen i god tid på dagen så vi fortsatte genom Danmark över broarna till Sverige. Vid 22-tiden tog vi nattkvatrer på rastplatsen i Mölletofta.
7/7 Vidare till Brahehus i fint väder.
8/7 På förmiddagen åkte vi vidare till Örstigs Camping i Nyköping. Dotter Anna med familj var i Nyköping och förberedde sin båt för sommarseglingen och de bjöd på middag på Rökeriet på kvällen.
9/7 På förmiddagen åkte vi hem till Vällingby, nöjda och glada för att allt gått bra på vår resa.