Italienresan 2007

     
  1 september 2007 gick vi i pension och bestämde oss för att börja vårt nya fria liv med en resa till Italien.  Vi hade varit där tidigare med husvagnen och det gav mersmak. Vårt ekipage består av Margareta och Hans Frimanzon, en Saab 9-5  2.0t  automat som dragbil och husvagnen är en Kabe Ametist King Size. Vagnen är således 2,50 m bred och speglarna sticker ut ytterligare en bit så ibland är det ju lite trångt, speciellt vid vägarbeten, men det är bara att ta det lugnt. Vi bor i Nyköping och därifrån startade således vår resa.
31/8 Efter att ha arbetat vår sista dag, som mest bestod av kram och hej då till alla våra arbetskamrater gav vi oss iväg. Vagnen stod packad och klar på skolans parkering så vi kom iväg kl. 16.00 och det kändes bra att starta direkt. Vi övernattade på rastplatsen vid Brahehus, där vår dotter Anna, hennes man Jens och lilla Ebba mötte upp. De kom från Tyskland och stannade för att få lite middag och bus med morfar.
1/9 Natten var kall, ner mot nollan, det känns verkligen som om hösten var i antågande trots att det bara var den 1 september. Vi längtar till Italien! Vid nio-tiden gav vi oss iväg. När vi stannade för att luncha i Ljungby upptäckte Margareta att hon saknade sin briljantring. Hon hade tagit av sig den för att smörja händerna under vägen och antagligen lagt den i sitt knä och när hon stigit ur bilen har den fallit ut. Vi hade stannat på två ställen under vägen. Vi kopplade från husvagnen och tog bilen tillbaka för att leta efter den men utan resultat. Efter mycket om och men lyckades vi anmäla förlusten till polisen via Internet och så småningom åkte vi vidare och övernattade på rastplats Skåneporten i Örkelljunga. Uselt väder.
2/9 Vi for vidare på morgonen, men vi måste få kontakt med försäkringsbolaget innan vi lämnar landet. Så småningom kunde vi anmäla förlusten vi nätet. Tack för nätet hur klarade man sig utan det förut? Efter att ha tankat och fyllt på gasolförrådet tog vi bron över till Danmark. Nattkvarter vid Farö. Fortfarande uselt väder men i alla fall varmare.
3/9 Iväg vid nio-tiden ned mot Rödby-Puttgarden och strax efter lunch checkade vi in på campingen i Lübeck-Schönböcken.  På eftermiddagen besök på köpcentrat Citti-Park
4/9 Avfärd kl 09.00 och ut i vimlet på Autobahn. Vi tar A7 söderut, förbi Hamburg, Kassel,  och framåt sena eftermiddagen stannar vi på ett tankstelle några mil norr  Würtzburg. Många långtradare som kommer och går och vägljudet tränger igenom, men man vänjer sig och sover bra i alla fall, i nödfall får an ta till öronpropparna. Det var fullt med långtradare på kvällen men när vi vaknade på morgonen hade nästan alla givit sig iväg, utan att vi märkt något! Man vänjer sig som sagt var.
5/9 Vid nio-tiden for vi vidare. Kyligt men klart väder på morgonen. Vi hade tänkt ta en natt till efter vägen men det gick fort fram och vädret blev sämre efter München så vi bestämde oss för att åka fram till Sportcamp Woferlgut i Zell am See. När vi kom fram var det bara 6 grader varmt och regnet öste ned. Man såg att snön låg ganska långt ned efter bergssidorna. Man kanske skulle ha lagt på vinterdäcken!
6/9 Brrr! Det regnar hela dagen och är ca 5 grader. Våra planer på att åka upp på Grossglockner Hochalpenstrasse var det bara att glömma. Vi åkte in till Zell am See istället och gick och huttrade på gatorna. Här hade behövts både långkalsonger och toppluva. 
7/9 Fortfarande tråkigt väder, men +10 idag, rena värmeböljan! Margareta hade fått spaning på en snygg vit västjacka som dock inte fanns i rätt storlek igår men kanske skulle den komma in idag. In till Zell am See igen. Västen hade tyvärr inte kommit men den fanns i rätt storlek i en annan stad ett par mil norröver.  Vi for dit, köpte västen, tittade runt i några andra butiker och for sedan hem till campingen och åt lunch. På em åkte vi till Bad Gastein.
8/9 Fortfarande uselt väder. Nu var vi trötta på Österrike och längtade till Italien. På campingen tog de extra betalt för strömmen 0,69 Euro per kwh, det blev drygt 400 kr.  Dyrt! Jag undrar hur de gör på vintern när det är riktigt kallt. Det måste bli svindyrt att stå där då. Vi var iväg före nio och längtade verkligen efter varmare väder. På vägen upp mot Tauerntunneln sjönk dock temperaturen ytterligare och där uppe låg det snö i vägrenen. Efter tunneln ljusnade det och temperaturen steg. 20 mil senare och 1300 m lägre var det 26 grader och strålande sol. Vilken scenförändring! Heja Italien! På em checkade vi in på Camping Marina di Venezia, som ligger alldeles i närheten av Punta  Sabbioni varifrån man kan ta båt direkt till Venedigs centrum. Stor och fin camping och man fick själv välja plats. Vi hittade en fin hörntomt nära butiksgatan, poolen och stranden. Kan det bli bättre?  
9/9-
12/9
Några dagar med fint väder, sol och bad och ett besök på marknaden i Cavallino. Vädret är helt perfekt. Ca 26 på dagarna och 19-20 på kvällen och en lätt bris från havet. Stranden är gigantisk och så här års är det inte så mycket folk heller så om vi ville så skulle vi kunna få  nästan en hel fotbollsplan för oss själva.
13/9 Vi for in till Venedigs flygplats Marco Polo för att hämta Per (son). han skulle vara med oss i 10 dagar. Vädret fortfarande fint 
14/9-
23/9
Vädret fortsatte att vara fint, men en dag kom några kraftiga åskväder och sedan blev vädret lite svalare men fortfarande ca +22 på dagarna. Någon dag efter åskvädret tog vi båten från Punta Sabbioni in till Venedig. Båten lägger till bara 200 m från San Marco, så man kommer verkligen till händelsernas centrum på en gång och det känns ju också helt rätt att komma till Venedig per båt.  Det var skönt att det blivit lite svalare för det är jobbigt att gå runt i Venedig när det är varmt. 

Sol och bad på dagarna och några besök i Cavallino följde. Det är fortfarande så pass varmt att man sitter ute på kvällen även om tröjan åker på. Den 23/9 körde vi in Per till flygplatsen och stannade och shoppade i ett nytt köpcenter, Benett, i Jesolo.

24/9-
27/9

 

Vi stannade kvar ytterligare några dagar på Marina di Venezia då vädret fortfor att vara fint. De sista 2 dagarna blev det dock sämre, regn och åska i mer än ett dygn och den goa värmen var borta. Det var därför inte så svårt att lämna campingen och köra mot  Wien. Så snart som vi kommit upp mot Villach syntes att hösten var på gång, träden hade nu höstfärger. Vägen från högsommarvärme till höst var kort i år! Mot eftermiddagen stannade vi vid Autobahnraststätte Völkermarkt  (Shell). Där fanns också en av Rosenbergers tjusiga restauranganläggningar vilket tilltalade Margareta. Vi köpte där också för första gången på länge ett riktigt gott mörkt bröd. Vi var ganska trötta på Italienarnas vita bröd. Eftersom platsen var fin stannade vi kvar över natten. Platsen låg som syns på bilden på bra avstånd från autobahn och utsikten behövde man inte  klaga på heller. 
28/9 Vid 9-tiden fortsatte vi mot Wien. Det hade regnat till och från hela natten men det upphörde när vi var klar att fara. Resan mot Wien gick fint men när vi närmade oss blev det svettigt. Intensiv trafik och filbyten hela tiden. Trots navigatorns utmärkta anvisningar körde vi fel en gång, men snabbt ledde oss navigatorgumman på rätt väg. Vid 14-tiden var vi framme vid Camping Klosterneuburg, ca 10 km norr om Wiens centrum. Vi blev först hänvisade till en vattensjuk plats i utkanten av campingen, men det var inte Margareta nöjd med så hon krävde och fick en perfekt plats nära servicebyggnaden.
29/9-
2/10
Vi köpte ett Viennacard, som gällde för 3 dagar.  Vi åkte med kortet in till centrum varje dag och åkte  runt och tittade på alla sevärdheter. I Maria Hilferstrasses butiker tillbringade vi även mycket tid. En eftermiddag tog vi en fika på  Café Sacher under kristallkronorna, 200 spänn men det var det värt. Vädret var hela tiden fint, soligt och ganska varmt. 

En dag dök den borttappade brilliantringen upp. Inne i husvagnen!!!  

Sista dagen åkte vi till Parndorf ca 60 km sydost om Wien. Vi hade läst att där skulle finnas en stor Outlet, Designer Outlet. Outleten var jättestor och välordnad och det tog verkligen hela dagen att vandra runt. Vädret var bra hela tiden, tämligen soligt och 16-20 grader varmt

3/10 Vi checkade ut från campingen ca 09.30 för att åka mot Tyskland. Vi åkte över Tulln mot A1 och en bit före påfarten stod det Umleitung på en skylt. Vi följde den men det skulle vi inte ha gjort för vi kom alldeles fel. Efter ca 10 km stannade vi och frågade en man efter motorvägen och fick reda på att Umleitungen bara gällde utfarten mot Wien, så det var bara att åka tillbaka. När vi passerade gränsen mot Tyskland stod massor av lastbilar där och när vi åkte vidare så märkte vi att det var väldigt lite lastbilar på vägen men desto fler på parkeringarna. Det var tydligen helgdag ( man firade återföreningen fick vi reda på senare). Lugnt och fint på vägen således och inte så mycket trafik i övrigt heller. Vi hade tänkt att ta en övernattning efter autobahn men eftersom det var så trångt på parkeringarna och trafiken var lugn så bestämde vi oss för att åka fram till Camping Estenfeld, vid Würtsburg. Avfarten till Estenfeld var avstängd och så var vi på fel spår igen och dessutom började det på att bli mörkt. Men den duktiga navigatorgumman räknade snabbt ut en ny väg. På campingen såg det proppfullt ut men den alltid lika effektiva campingvärden hjälpte oss snabbt till en bra plats. Ca 65 mil hade vi åkt, bra jobbat. Väder: +20 och växlande, disigt och någon regnskur
4/10


Från campingen for vi till Rothenburg ob der Tauber, en jättefin medeltidsstad ca 6 mil söderut.  I den stora julbutiken köpte Margareta en hel del fina saker. Väder:  +20 men disigt.

5/10 Vi checkade ut från campingen vid 9-tiden och gav oss ut på A7:an norrut. Trafiken var tät som vanligt men flöt på bra och det var bara runt Hamburg som det var lite köer.  Kl 16.30 var vi framme vid camping Schönböcken i Lübeck och efter lite fika i vagnen hann vi med en runda på Citti Park också, de stängde inte förrän kl 21.00. Väder:+15 och ganska disigt.
6/10 Kvar i Lübeck. Margareta tillbringade dagen i centrum och jag åkte runt och letade efter någon större tillbehörsmarknader men de jag hittade var inte mycket att ha. Solen tittade fram mitt på dagen och då var det riktigt skönt annars var det mycket moln och disigt i luften och ca 14 grader. 
7/10 Avfärd vid 9-tiden och färden gick först till Bordershop i Puttgarden. Annas  kommande disputationsfest krävde en hel del ädla drycker och tungt lastade for vi vidare på em. Efter färjeöverfarten stannade vi vid Farö och kokade kaffe. Vi hade tänkt stanna över natten där men klockan var inte så mycket och svensk TV och tidningar lockade så vi for vidare. Efter Öresundsbron övernattade vi vid Skåneporten, en rastplats alldeles efter bron. 
8/10 På morgonen for vi vidare E-4an  norröver. Inte mycket långtradare och lugn trafik, det var vi inte vana vid efter en dryg månad ute i Europa. Framåt kvällskvisten var vi hemma i Nyköping. 
Några fler bilder från resan

Summering

Antal övernattningar: 38
Körda mil
:585
Vägavgifter:550 kr
Öresundsbron-Puttgarden: 2400 kr
Bensinkostnad: 7500 kr
Campingavgifter: 5370 kr

Slutligen några ord om ekipaget. Före resan lät jag montera på ett stabiliseringsdrag och det gjorde verkligen skillnad. För att inte hela tiden bli omkörd av långtradare, vilket kan vara lite jobbigt, är det lämpligt att hålla deras fart, ca 90 km/tim. Jag har tidigare tyckt att det har känts lite svajigt ibland men nu gick det hur stadigt som helst. 

Vi bytte också bil strax innan resan till en Saab 9-5 med automatlåda och det ångrar jag inte heller. När man kommer till knepiga passager underlättar det mycket att slippa tänka på vilken växel man skall ha och när man skall trixa in på trånga campingplatser är det  mycket enklare och inte behöver man oroa sig för att bränna kopplingen. Autobahnköer känns inte heller jobbiga längre .

Jag var lite fundersam över bränsleförbrukningen, automater drar ju mer, men ökningen är inte farlig. Förut hade jag en Saab 9000 med i stort sett samma motor och vid motorvägskörning kan jag inte se att förbrukning har ökat så att det är mätbart. Däremot drar den nog ca 1 dl mer vid tätortskörning, både med och utan vagn men det är det värt.

  Tillbaka

hans@frimanzon.se