Götaland hösten 2021

23/8 Kopplade på vagnen i Bro och åkte västerut. På tidig em stannade vi i Lyrestad. Nästan fullt på ställplatsen, ett 20-tal husbilar och två husvagnar. Det visade sig att man fick stå fram till 19.00, varför det blev några platser tomma vid sextiden. Innan kvällen var det dock fullt. Populär plats! Fin em och kväll.
24/8 Vi åkte vidare västerut i bra väder. Vid tvåtiden kom vi fram till Kungshamn och tog in på Johannesviks Camping. Det var gott om plats så vi fick välja plats och valde en bra plats nära serviceanläggningen. Campingen är ganska stor men utspridd bland klippor och berg så känslan är inte att den är för stor. Fint väder på em.
25/8 Bra väder med frisk vind, men vi stod vindskyddat, så det blev utefrukost för första gången på länge. Efter lunch åkte vi till Smögen. Ont om parkeringar men vi hittade en plats inte långt från Smögenbryggan, vilket var målet för dagens utflykt. Ganska mycket folk på bryggan, men naturligtvis inte som på högsommaren. Det var tyvärr inte så många gästbåtar heller. Av egna erfarenheter vet vi att under juli är det proppfullt i gästhamnen. Är man i Smögen skall man ju köpa räkor och det gjorde vi i en fiskaffär. Det visade sig att smögenräkorna var mindre och dyrare än de vi brukar köpa på Hemköp hemmavid! Fin em i solen hemma på campingen.
26/8 Mulet och grått med frisk till hård vind, lite höstlikt helt enkelt. Men vi tröstade oss med att det regnade i resten av Sverige och det klarade vi oss ifrån. Dagens utflykt gick till Ramvik och Hunnebostrand. Fina platser men vädret lockade inte till några vandringar så vi klev inte ur bilen förrän vi besökte Ica i Smögen.
27/8 Gråtrist väder så vi var kvar på campingen och inne för det mesta.
28/8 Bättre väder så vi åkte till Smögen och handlade god lax i en laxbutik. Vi stannade också och beundrade den fantastiska utsikten över Smögen från brofästet. En sväng in till Kungshamns centrum på hemvägen.
29/8 Strålande väder. Mitt på dagen tog vi en tur till Fjällbacka. På grund av att huvudvägen till Fjällbacka var avstängd så fick navigatorn spatt och lurade in oss på många, omständiga och dåliga vägar innan vi kom fram till Fjällbacka, men vi fick se en hel del av den västkustska landsbygden. Vi åt en god sen lunch i hamnen och njöt av det vackra vädret. Jag dristade mig till att gå upp och titta på Kungsklyftan, men vandring i den oländiga terrängen därstädes resulterade i att jag tappade balansen, trillade omkull och fick en del skrubbsår men som tur var inga brutna ben. Gamla gubbar bör nog hålla sig till lättare vandringar! På hemvägen hittade vi en bättre väg efter kusten. Fin seneftermiddag på campingen. Nu när helgfirande åkt hem var det inte många ekipage kvar, mest några tyska husbilar på vårt område.
30/8 En sväng till Smögen, ganska glest på Smögenbryggan nu och de flesta butiker är stängda.
31/9 Vi gjorde en utflykt till Hunnebostrand igen, det var ju ganska dåligt väder förra gången. Vi åkte runt i hamnområdet och det visade sig att Hunnebostrand hade en väldigt stor hamn med massor av fritidsbåtar. Vi avnjöt det medhavda kaffet på Norra Udden med fin utsikt över inloppet till hamnen. Härligt väder.
1/9 Även om vi trivdes utmärkt på Johannesviks Camping tyckte vi nu att det var dags att röra på oss, så vi kopplade på och åkte till Kronocamping i Lidköping. Vi fick en bra plats nära Vänern och njöt eftermiddagen i solen.
2/9 Vi åkte in till stan och besökte Rörstrand och fikade på Rådhusets café, samt besökte några butiker. Fortsatt bra väder men lite blåsigt.
3/9 Kopplade på och åkte till Hjo. Fint väder gjorde att vi blev kvar på campingen under eftermiddagen. Populär camping, innan kvällen var det fullt, i september!
4/9 Det visade sig att det var mycket aktiviteter i stan. Vätternrundan passerade Hjo under dagen och dessutom gick någon tävling med racerbåtar av stapel, varför det var massor med folk och bilar i stan, men som tur var så har Hjo gott om parkeringar så vi hittade en bra plats till slut. Vi vandrade runt i hamnområdet och tittade på båtar och cyklister. Vi hade tänkt äta glass på Moster Elins Glasscafe, men det var så lång kö att vi gav upp.
5/9 På em åkte vi runt i Hjo och tittade på alla vackra trähus.
6/9-8/9 Vi åkte till Elmia i Jönköping där vi bokat in 2 nätter på mässcampen. Den stora Elmiamässan var inställd pga Corona, men Kabe hade ordnar en mindre mässa med Kabe och Adria fordon. Många fina Kabevagnar fanns att titta på men vi var ståndaktiga och klarade oss ifrån att göra ett oplanerat köp.
8/9 Kopplade på och åkte till First Camp Torekov, där vi bokat en plats närmast havet med utsikt mot Hallands Väderö, verklig toppenplats.
9/9 Vi gjorde en liten tur till Torekov och handlade på Ica, i övrigt var vi på campingen och njöt av det fina vädret och den underbara utsikten.
10/9 Fortsatt fantastiskt sensommarväder, sol, en svag bris och 26 grader varmt. Vi åkte till Boarp mitt på dagen och handlade lite i köttbutiken, i övrigt njöt vi på campingen.
11/9 Regn på morgonen och fm. På em kom solen tillbaka till och från och det är fortfarande varmt. Efter lunch åkte vi in till Torekov och vandrade runt i hamnområdet. Skurar på kvällen.
12/9 Vidare mot Österlen. Vi åkte till Kivik och tog in på Ängdala Camping. Regnskurar under vägen men senare uppehåll.
13/9 Fortsatt lite tråkigt väder. Vi tog en tur ner till hamnen i Kivik och åkte sedan till Mellbybagaren och köpte lite gott bröd.
14/9 Vädret lika gråmulet så vi tog en tur till Kristianstad och besökte C4, vilket visade sig vara ett stort och fräscht shoppingcenter. Margareta köpte ett par skor och jag inhandlade en Cromecast för att kunna se Playkanaler på TVn. När vi kom hem installerade jag Cromecasten och ser man på, det funkade på en gång.
15/9 Dagens utflykt gick till vackra Haväng
16/9 Vi åkte ner till Stenshuvud och promenerade i den vackra bokskogen. På vägen ner slog vi följe med ett trevligt husbilspar. Vi fortsatte sedan samspråket med dem på Cafe Annorlunda.
17/9 Regnskurar, så det blev bara en tur ner till Kivik.
18/9 Åkte vidare mot Öland, motvind och gråväder. Tog in på Saxnäs Camping. Inte många ekipage, blåsigt, kallt och gråmulet, Höst!
19/9 God lunch på Arontorp. Mulet och blåsigt, men några solglimtar på em.
20/9 Dagens utflykt gick till till Eriksöre Bygata. Till skillnad mot trängseln under skördemarknaden var det tomt på folk efter bygatan, men Pumpahuset var öppet med självbetjäning så vi köpte några pumpor. Sedan lunch på Arontorp.
21/9 Kopplade på och åkte till Söderköping och Korskullens Camping. Ganska mycket ekipage på campingen, mest husbilar så klart. På em åkte vi in till centrum och medan Margareta letade efter några butiker gick jag upp på Ramunderberget. Med tanke på fadäsen i Fjällbacka tog jag det väldigt lugnt. Det är dock fina trappor (318 trappsteg) nästan hela vägen upp så det är egentligen inga problem, förutom att flåset kunde vara bättre. Men med tanke på att jag fyller 80 om ett par månader får jag vara nöjd ändå.
22/9 Sista etappen hemåt i bra väder. Vid lunchtid ställde vi upp i Bro och åkte sedan hem till Vällingby