Götaland runt 2016

13/8 Vi åkte från Vällingby vid lunchtid. Första anhalt blev vår båthall i Nyköping där vi hämtade lite saker, fyllde på vatten och träffade några gamla seglarkompisar. Efter Nyköping åkte vi vidare söderöver och stannade för natten vid rastplats Klinga strax efter Norrköping. Mulet och lite blåsigt, men lite solglimtar då och då. På kvällen kom några regnskurar.
14/8 Efter frukost åkte vi vidare till Söderköping och tog in på Skeppsdockans camping. Vi hade tur och fick en kanonplats alldeles vid kanalen. Gott om plats på campingen så här års. Synd bara att det är så lite båtar så här sent på säsongen. Efter uppställningen tillbringade vi en härlig eftermiddag på campingen i det vackra vädret. Det var lite blåsigt men vi satte upp vårt förträffliga vindskydd och fick det varmt och skönt. Vindskyddet är ett slags nät som effektivt stoppar vinden men som är genomskinlig. Det sitter på en rulle och dras ut som en rullgardin.
15/8 Fortfarande blåsigt och lite kyligt. Efter frukost åkte vi ner till slussområdet. Vilken skillnad mot på högsommaren, nu några få båtar och glest med folk. Vi har varit i Söderköping flera gånger med båt under högsommaren och då brukar det vara trångt om saligheten. Vi tog naturligtvis en obligatorisk glass på Smultronstället. Förvånansvärt mycket folk där, ingen kö men tämligen fullsatt. Populärt ställe! Efter en runda på stan handlade vi lite mat och åkte hem till campingen.
16/8 Vi satt ute på förmiddagen i det vackra vädret och minsann kom kanalbåten Juno förbi. Vid lunchtid åkte vi vidare mot Småland. Dagens mål var Flaten nära Målilla. Dotter Birgitta och hennes man Ulf var på Ulfs mammas lantställe och nu var det dags för ett besök där. En smal byväg ledde fram till huset och infarten var väldigt smal. Åter igen tur att vi hade mover, utan den hade vi inte kommit in, inte en chans. När jag höll på att koppla loss och blockerade hela vägen så kom det naturligtvis en lastbil. Lite stressigt då det var så smal infart.
17/8 Efter frukost kopplade vi på vagnen och for vidare mot Kosta där vi tog in på campingen efter lunch. Mulet och några regnskurar på em. När vi ställt upp vagnen for vi till Kosta Outlet och Glasbutiken.
18/8 Regn mest hela dagen, vilket ju inte gjorde så mycket då vi tänkt ägna dagen åt shopping. Dock blev det inte så stora inköp, men en utmärkt stekpanna för 199:- hittade jag i alla fall. Det brukar inte bli så stora inköp nu för tiden, skåp och lådor hemmavid är tämligen fulla men Margareta tycker att det roligt att titta på utbudet och det kostar ju inget:-)
19/8 Äntligen har regnet upphört och vid 10-tiden kopplade vi på och åkte till Öland och tog in på Ölands camping i Mörbylånga. Där fick vi en fin plats alldeles vid stranden med härlig utsikt över Kalmarsund. Det har sina fördelar att åka "off season". På efter-middagen åkte vi in till Färjestaden och besökte Paradisverkstan. Även om skåpen därhemma är proppfulla så går det nog att klämma in en vas till och vaser kan man inte få för många av tycker hustrun. Tidvis lite sol på em. Det kom några husbilar mot kvällen men jag uppskattar att bara 10% av platserna var upptagna.
20/8 På fm kollade vi på Ironman, en triathlontävling där cykelmomentet passerade alldeles utanför campingen. Efter lunch åkte vi en rejäl tur runt södra Öland med ett besök på Ottenby och fyren Långe Jan. Det är vacker och säregen natur på Öland och man förstår att ön är ett populärt turistmål. Vi åkte den västra sidan ner till Ottenby och sedan den östra när vi åkte tillbaka och sedan rakt över alvaret till Mörbylånga. Det var soligt och varmt när vi var i Ottenby men i övrigt ganska mulet, men väldigt lite vind för att vara på Öland. Den svaga vinden gjorde också att det fanns massor med små knottliknande flugor, vilket var lite irriterande, tur att det inte var knott.
21/8 Regnigt väder så på em åkte vi in till Kalmar och och besökte några shoppingcentra. Lite senare blev det bättre väder och då åkte vi ned till gästhamnen och kollade på lite båtar. Vi har besökt Kalmar med båt flera gånger, gästhamnen har ett perfekt läge alldeles nära centrum. Det var ganska många båtar i hamnen trots att semestrarna ju är slut, men de flesta var nog utländska båtar och de brukar alltid vara vanliga i Kalmar.
22/8 Vackert väder, men de miljontals småflugorna gjorde att vi avstod från utefrukost. Efter frukosten kopplade vi på och åkte till Kristianopel.Campingen ligger charmfullt innanför den forna stadsmuren. Muren är upprustad så att man kan vandra runt campingen på muren och det nu vackra vädret inbjöd till detta.

Kristianopel anlades 1599 på order av Kristian IV och var Nordens första renässansstad. Staden anlades som skydd mot de svenska stormaktsambitionerna. 1611 lades staden i aska efter en batalj mellan svenskar och danskar men byggdes upp igen. Genom freden i Roskilde 1658 blev Blekinge svenskt och Kristianopel förlorade sin betydelse som gränsbefästning.

23/8 Vackert väder. Vi tog det lugnt på fm, solade och kom i samspråk med trevliga grannar som var från Svedala. Vid tvåtiden kopplade vi på och åkte vidare. Vi tog vägen efter kusten via Torhamn. Dålig väg, men det är ofta trevligare att åka småvägar om man inte har bråttom. Efter Torhamn åkte vi ut på E22 och vidare västerut mot Skåne. Det var lite sent på em och vi tänkte att vi övernattar på lämplig rastplats. I Bromölla hade jag läst att det hade iordningsställts en ställplats för fritidsfordon. När vi kom dit var det helt tomt på campingfordon de enda som var där var ett par skåpbilar med lite skumma typer, tyckte vi i alla fall, så vi åkte vidare med förhoppning att det fanns någon plats i Brösarps backar. Det är ju ett populärt ställe och ganska fullt med husbilar var det, men vi  kunde ställa oss efter en kant och och sov gott.
24/8 Efter frukost åkte vi till Kivik och ställde av vagnen på parkeringen vid hamnen men det var knappt att vi fick plats för alla husbilar som tydligen stått där under natten. Man undrar varför det var så populärt att stå där på en grusplan utan någon som helst service.Vi åkte sedan till Äpplets hus och handlade en del äppelprodukter. Sedan köpte vi en del fiskprodukter på Bhures vid hamnen. De vet att ta betalt på Bhures men varor med hög kvalité är det. Sedan kopplade vi på och åkte till ställplatsen Hammarlunda nära Brantevik. Där var det gott om plats, bara en husvagn. Ställplatsen drivs av en trevlig bonde och är utrustad med el, vatten, toatömning och toa, dock Bajamaja, till det facila priset av 125 kr. Platsen ligger fin med utsikt över åker och äng samt Östersjön med Bornholm vid horisonten.  På em åkte vi ut en sväng till Hylkegården, Brantevik och Skillinge. Toppenväder.
25/8 På fm stannade vi kvar kvar på ställplatsen och njöt av det vackra vädret och ensamheten. Vi skänkte en tanke till de stackars husbilarna som stod och trängdes på grusplanen i Kivik. Obegripligt att man kan välja att stå som packade sillar på en grusplan när det finns så fina ställen ett par mil bort, men det är ju gratis där. På em åkte vi sväng till Simrishamn där vi fikade och handlade.
26/8 Kopplade på och åkte vidare mot Trelleborg. Vi följde kustvägen, som innehåller många vackra vyer över havet och många fina små samhällen. Vi stannade till en stund i Smygehuk och och där var det också många husbilar. Efter lunch kom vi fram till den trevliga  Nybostrands Camping i Gislövs läge. Rätt mycket folk, men vi fick en bra plats. Njöt av det vackra vädret på eftermiddagen.
27/8 Fint väder. Vi tillbringade några timmar på stranden men badade ej, vilket dock många gjorde. På em åkte vi till City Gross och köpte kräftor, som inmundigades på kvällen.
28/8 Det var lite halvdåligt väder med regnskurar  så vi tillbringade dagen med att läsa, pyssla med vagnen och tvättade i campingens tvättstuga.
29/9 Vi åkte in till Malmö och besökte Emporia Shopping Center. Nybyggt och fint med mycket gröna växter och en park på taket. Riktigt coolt att gå på taket med känslan att vara på marknivå. Man kan förstå när man går där att stadens tak har en stor potential.  Vi hade tagit med en gasolflaska och den fyllde vi på Malmö LPG. Vi brukar ofta stanna där och fylla vid våra utlandsresor. Fyllningsstationen ligger i Vintrie nära den sista avfarten före bron. Bra priser, man behöver bara betala för den mängd som fylls på, samt ett vänligt bemötande.
30/8 Vi kopplade på och åkte norröver mot Ängelholm. Vi hade ställt in navigatorn på Råbocka camping, en SCR-camping vid havet. När vi kom dit tyckte vi att den såg stor, trång och tråkig ut så vi åkte till Solhälls camping (548 i Campingkatalogen) vid södra infarten till Ängelholm. Det är en enklare camping men den visade sig vara mycket trivsam. Lugnt, gott om plats, stora platser och vida vyer över det skånska landskapet. Åter igen kan man fundera över varför folk gillar att tränga ihop sig på vissa platser och lämna, som jag tycker pärlor, nästan öde. Men det är samma sak på sjön, jag har haft båt i 50 år och seglat på de flesta ställen runt våra kuster. Speciellt ostkustens skärgårdar är ju så enorma att det finns massor med plats, men ändå ligger man bokstavligen som packade sillar på vissa platser. Människan är uppenbarligen ett flockdjur.
31/8 Varmt och skapligt väder. Vi tog en tur runt Kullahalvön och besökte de flesta av de charmiga småorterna vid havet. Sedan åkte vi in till Höganäs och besökte Höganäs saluhall. En fantastiskt fin anläggning inrymd i en av de gamla fabrikslokalerna. Vi åt även en utsökt lunch därstädes. Ett besök på saluhallen är verkligen att rekommendera. Hem till campingen där vi hade en solig och varm kväll som avslutning på dagen.
1/9 Dagen ägnades åt en tur runt Bjärehalvön med lunch i Torekovs hamn. Hamnen var ganska öde med endast ett par gästande båtar. Annat är det på högsommaren, då får man komma i hyfsad tid för att få en bra plats. Vi har varit i Torekov flera gånger med segelbåten när vi seglat kusten runt och ibland har det varit trångt om saligheten men vi har alltid fått plats. Vi lunchade i hamnen på Fisch and Chips med en underbar hemlagad remouladsås. På hemvägen stannade vi vid Hovs Hallar, som är en av de verkliga pärlorna på Bjärehalvön. Här stupar Hallandsåsen ner i havet med höga klippbranter, raukar, klapperstensfält och en härlig utsikt över havet. Fin kväll sedan hemma på campingen.
2/9 Efter frukost kopplade vi på och åkte till Ullared. Vi fick en bra plats nära servicehuset. Senare på em tog vi en tur till varuhuset. Skapligt väder men lite blåsigt.
3/9 På fm njöt vi av det fina vädret vid husvagnen. På em åkte Margareta till varuhuset och jag stannade kvar vid husvagnen och fixade lite. Eftersom det var lördag kom det fler och fler till campingen och innan kvällen var det nästan fullt. Efter samtal med några grannar förstod vi att det var en hel del folk från orter i närområdet som åkte till Ullared på helgerna för att träffa vänner och umgås på en bra camping, utan att direkt ha ärenden till GeKås.
4/9 På em åkte vi in till varuhuset för ytterligare några inköp När vi kom hem till campingen var det inte många kvar, så kvällen var lugn
5/9 På fm åkte vi mot Jönköping och tog in på Lovsjöbadens camping, som är en mycket trivsam camping ett par mil söder om Jönköping.Campingen är ganska liten och ligger med vacker utsikt över en sjö. På em hade vi bestämt träff med Thor-Björn och Annika Lund som köpte vår båt för 4 år sedan. Vi har haft mailkontakt med dem sedan de köpte båten och vi har sett henne ligga vid bryggan i hamnen när vi passerat förbi på E4 vid Huskvarna, men det hade inte blivit av att göra ett besök. Det kanske behövde förflyta en tid sedan båten och vi skildes åt. Har man seglat i många år känns det i själen när man ger upp seglandet och säljer den sista båten och vi hade haft henne i 17 år och det var en mycket fin båt. Husvagnslivet är härligt och ger möjlighet att åka runt och se många platser men att sälja en husvagn är mer som en affärsuppgörelse, men att sälja en båt man haft i så många år känns som att förlora en mycket god vän. Jag var dock trygg med att hon blivit fortsatt välvårdad och den känslan kom inte på skam. Båten var i ett utmärkt skick och hade genomgått flera förbättringar. Senare på kvällen åkte vi hem till Thor-Björn och Annika. De bor en bit norr om Huskvarna i ett vackert hus med vidunderlig utsikt över nejden och lika fint var det där som på båten. Trevligt med folk som vårdar sina saker i dessa slit- och slängtider.
6/9 På fm var vi kvar på campingen och njöt av det vackra vädret och den fina utsikten. Efter lunch åkte vi upp på Tabergstoppen och tittade på Småland lite från ovan, Sedan åkte vi in till köpcentrat A6 i Jönköping. Det var många campingfordon på parkeringen, vilka väntade på Elmia, som öppnade nästa dag.
7/9-11/9 Dags för Elmiamässan. Enligt utskicket från Elmia började insläppet kl 0800 och platserna skulle fyllas på bakifrån varför vi inte gjorde oss någon brådska utan först vid 12-tiden kopplade vi på vagnen och åkte upp till Elmia. Det var ingen lång kö utan insläppet till campingen gick ganska snabbt. Det är ju mycket slumpartat var man får plats men vi hade sådan tur att strax innan oss i kön började de på att fylla upp ett område nära mässlokalerna och vi fick en plats 40 m från ingången till hall B, där också Kabevagnarna huserar och det var också de vi var mest intresserade av. Vatten, toa- och slaskvattentömmning 50m från platsen. Bättre kunde det inte bli! Det är trångt på campingen men stämningen är god och vi kom i samspråk med många trevliga grannar. Vad som var mest frapperande var hur mycket stoora husbilar det var på campingen. Varför har de så stora husbilar? Jag trodde att vitsen med husbil är att de smidiga att ta sig fram med och lätta att parkera.

Det fanns mycket att se på mässan och visst blir man sugen på nytt, Kabes Imperialvagnar är ju tjusiga men smakar det så kostar det och vi har ju redan två vagnar så det får räcka. Mycket av tiden på mässan går åt till att prata husvagn med folk man träffar i vagnarna. På torsdag och lördag var det också träffar med Svenska KABE Klubben (Facebookgrupp) på kabeområdet. Kul att träffa facebookvänner IRL. Elmiamässan är till stor del social samvaro med likasinnade. Vi tillbringade inte hela tiden på mässan utan en dag gjorde vi ett besök på Huskvarna museum och det var verkligen intressant. Det är otroligt vad mycket olika produkter Huskvarna har tillverkat genom åren.

11/9 På söndag fm kände vi oss nöjda med mässan och åkte till Nyköping och tog in på CC Örstigs camping. På måndag är det dags för upptagning av dotterns segelbåt.
12/9 Vi tog med vagnen och ställde upp den vid båthallarna och sedan var det full fart med båten hela dagen. Under mitt seglarliv har jag aldrig upplevt en sådan fin upptagningsdag. Det brukar vara regnigt, blåsigt och kallt. Det var visserligen tidig upptagning men med drygt 20 grader varmt och vindstilla var det en fantastisk dag och det kändes verkligen fel att ta upp båten, men dotter och måg som äger den har inte tid med mera båtåkande i år. När allt var klart åkte vi vidare hem till vår camping, Camp Nygård för att ställa i ordning vagnen för vintern. Det kan tyckas tidigt också men vi måste hinna vara lite mer i vår andra vagn, som står permanent på Nygård, medan det fortfarande är lite fina höstdagar.
  Sammanfattning:
Det blev 30 övernattningar och vi åkte ca 250 mil.