Danmark 2015

Vårt ekipage består av Margareta och Hans Frimanzon, en Kabe Briljant KS 07 och en Passat 170 TDI DSG 4Motion.
30/8 Efter Birgittas bröllop åkte vi till Nyköping och Caravan Clubs camping i Strandstuviken. Efter att ha ställt upp vagnen åkte vi in till Nyköping för att hjälpa Jens med förberedelserna för upptagning av båten.
31/8 Varmt soligt och vindstilla. En perfekt dag för båtupptagning. Nästan hela dagen gick åt för detta och på sena eftermiddagen åkte vi hem till husvagnen.
1/9 Under natten kom det regn och det fortsatte hela förmidddagen. Efter lunch blev vädret något bättre och vi kopplade på och åkte E4 söderut. Ganska snart kom regnet tillbaka och sedan regnade det hela dagen. Vi stannade till på Biltema i Linköping och for sedan vidare till Brahehus där vi tog nattkvarter. Den vackra utsikten hade vi dock ingen glädje av, sikten obefintlig.
2/9 Bättre väder idag. Även solen tittar fram mellan regnskurarna. Vi åkte vidare söderut och efter lunch tog vi in på Gekås camping i Ullared. Vi hann också med en liten shoppingrunda på kvällskvisten.
3/9 Lite varierat väder men det gjorde inget för vi tillbringade dagen på det stora varuhuset. Ingen trängsel så här på höstkanten och mitt i veckan.
4/9 Ett ytterligare besök på GeKås på fm sedan gjorde vi en utflykt till Gellared och besökte Ljusverkstan.
5/9 Kopplade på mellan regnskurarna och åkte ner mot Bjuv för att hälsa på vännerna Monica och Sture Dahlström. Vi parkerade på gatan framför deras hus och tillbringade kvällen i trevlig samvaro. Vi träffade Monica och Sture på Camping Porton Biondi i Rovinj förra året och har upprätthållit kontakten sedan dess. Vi har i vinter sett på Facebook att Monica målar vackra tavlor i olja och nu skulle hon ha en utställning och vi ville då passa på att få en förhandsvisning. Vi köpte genast 3 tavlor som vi hämtar på hemvägen, så får vi tillfälle att träffa den trevliga familjen Dahlström igen.
6/9 Monica och Sture tog med oss på en rundtur i nordvästra Skåne till Höganäs och Bjärehalvön. Det är verkligen vackert i denna del av Skåne. Vi har ju varit i området tidigare men med så kunniga ciceroner som familjen Dahlström så fick vi en helt annan upplevelse av områdets natur och historia. Vi gjorde också ett minnesvärt besök på Höganäs Saluhall. Där fanns utsökta produkter i en fantastisk miljö. Ett besök rekommenderas.
7/9 Avfärd mot Danmark. På eftermiddagen  tog vi in på Storebaelt Camping där vi fick en kanonplats med utsikt över Stora Bältbron. Vacker kväll med en fantastisk solnedgång där solen gick ned i havet under bron. Mycket fin camping och inte mycket folk. Vatten och avlopp på platsen och ett stor toa med dusch hade vi för oss själva. Toppen med eget badrum precis vid vagnen. Vi står för oss själva, tomterna närmast oss är lediga så vi ha sisådär 400 kvm tomt. Gratis och bra WiFi finns också så vi passar på att ladda ner lite böcker och tidskrifter.
8/9 Fortfarande vackert väder men lite blåsigt. På fm var vi hemma på campingen och njöt av utsikten och det vackra vädret samtidigt med lite pyssel med vagnen. På em for vi till Korsör och tog ut pengar och handlade lite. Sedan for vi en bit söderut och tittade på några småstäder innan vi vände hem till campingen och upplevde ytterligare en skön kväll med vacker solnedgång.
9/9 Var hemma på campingen och njöt av det ännu vackrare och varmare vädret. Fortsatte med lite husvagnsvård.  Efter lunch åkte vi till Slagelse, en lite större stad i närheten. Margareta hittade garn och en stickbeskrivning som hon letat efter. Tankade på OK för 8,36 DKK/ liter vilket gör ca 10,50 svenska. Förvånansvärt billig diesel i Danmark, jag trodde bränslet var dyrt här. Hem till campingen för fika med nyinköpta goda wienerbröd.
10/9 Efter morgonfikat kopplade vi på och åkte mot Ribe, Danmarks äldsta stad. Ribe ligger ca 3 mil söder om Esbjerg. Bra medvind gjorde att bränsleförbrukningen stannade på 0,8 och med ett literpris på strax över 10 kr så åkte vi billigt.

Vid ett-tiden tog vi in på Ribe Camping som visade sig vara ett toppenställe. Fantastiskt fin serviceanläggning. Köket var absolut det finaste campingkök vi varit på. På em tog vi en första titt på Ribe, som har fått pris som Europas vackraste småstad och fint var det verkligen.

11/9 Efter frukost åkte vi in till Ribe och hittade en bra parkering nära centrum. Vi har hittills inte stött på några parkeringsavgifter i Danmark och Ribe är ändå en turistort, men gratis parkering överallt. Stan är verkligen fin med massor med välvårdade hus från åtminstone 1600-talet. Fram på eftermiddagen börjad det att regna så vi åkte hem till campingen. När regnet upphört tog vi en tur ut mot kusten. Vi åkte ner mot Mandö, som är en förbunden med fastlandet via en väg som svämmar över vid flod. Vi vågade inte åka över då varningsskyltar varnade för att åka om man inte har kännedom om ebb och flod. Det finns dock bussliknande släp som dras av en traktor som tar egen väg genom vattnet med turister. En av dessa var turligt nog i färd med att åka över med ett gäng som tydligen beställt en egen tur och vi fick hänga med, och det var verkligen en upplevelse att åka genom vattnet på ett släp dragen av en traktor.
12/9 Ganska bra väder så vi bestämde oss för att åka lite längre söderut till en lite större ö som heter Römö. Till den fanns det en bra väg som var anlagd över Vadehavet. På öns västsida finns en enorm strand, omkring 2 km bred och flera mil lång. Det som var speciellt med stranden var att det gick utmärkt att köra bil på den. Det var många bilar och även husvagnar och husbilar där, men man fick inte parkera över natten. Många aktiviteter pågick på stranden, drakflygning, hjulförsedda isjakter seglade snabbt förbi och andra hjulförsedda fordon drogs av segel till väders. På ön fanns mängder av sommarhus, så ön är tydligen populär. En campingplats nära den stora stranden fanns det också.
13/9 Redan före klockan nio var vi klara för avfärd mot Lübeck. Lite regn till och från i början men sedan bättre och redan strax efter lunch var vi framme vid Camping Lübeck Schönböcken. Efter som det var söndag och lite tveksamt väder stannade vi kvar på campingen hela dagen.
13/9-19/9 Vi blev kvar i Lübeck  nästan en hel vecka. Vi trivs väldigt bra i Lübeck. Bra shopping på Citti, Plaza och i Altstadt. Lübeck är en trevlig stad och campingen ligger perfekt till för första och sista stoppet i Tyskland på Europatouren. Andra dagen vi var där dök Jan-Erik och Siv från får hemmacamping, Camp Nygård, upp. Vi visste att de var ute och reste så det var inte förvånande att de kom. Vi har träffats förr på campingen i Lübeck och det är inte ovanligt att stöta på bekanta här. Vädret var växlande under veckan, lite skurar till och från och ganska kyligt.
19/9 Vid tiotiden kopplade vi på och åkte mot Flensburg. Vi stannade på Designer Outlet i Neumünstrer. Svårt att hitta parkering i närheten så jag släppte av Margareta och letade upp en parkering och stannade kvar där. Eftersom hon inte hade några väskor förut :-) så köpte hon en Michael Kors väska. När hon shoppat färdigt hämtade jag henne och vi åkte vidare till Scandinavien Park i Handewitt (Flensburg) för att handla starkvaror. Regnskurar på dagen men fint fram på sena eftermiddagen. Efter shoppingen sov vi över på parkeringen bland långtradarna. De brukar oftast starta tidigt på morgonen men eftersom det var söndag var det lugnt och vi är dessutom vana med att vistas bland långtradarna så deras buller stör inte så mycket.
20/9 Kl 9 åkte vi vidare norrut. Efter regn på morgonen blev vädret bättre. Vid halv tolv tog vi in på DCU campingen i Odense. Välskött men lite tråkig camping. Efter att vi ställt upp och fixat lite med toan som läckte i huvudpackningen for vi till IKEA och åt lunch. Margareta kollade runt lite och jag använde deras utmärkta WiFi. Mobildata funkade också bra här i Odense till skillnad mot i Tyskland där det var jättesegt. Vi hade köpt till 2 gånger 750 MB á 199 kr på Tele2 men vi har fortfarande det mesta kvar då vi använt en hel del WiFi och i Tyskland var det så segt att det var svårt att förbruka några nämnvärda mängder. Efter IKEA for vi en sväng och tittade på stan och den var inget att hurra för. Vi har väl blivit lite blase efter alla gulliga städer vi sett på olika ställen i Europa.
21/9 Efter morgonbestyren kopplade vi på och åkte mot Sverige och strax efter lunch tog vi in på Nybostrands camping i Gislövs Läge, strax öster om Trelleborg. Campingen var av det enklare slaget men mycket trivsam. Det är en liten pärla alldeles vid havet med en trevlig och hjälpsam campingvärd. Campingen är ett lugnt och prisvärt alternativ till den smutsiga och otrivsamma rastplatsen väster om Trelleborg om man väntar på att färja över till Tyskland. Då vädret för omväxlings skull var vackert så tog vi genast fram stolar och bord och intog en sen lunch i solen.
22/9 Gråmulet, regnskurar och frisk vind från havet på fm. Efter lunch blev det bättre väder och vi åkte då och tittade på de pittoreska småstäderna Skanör och Falsterbo.
23/9 Äntligen en riktigt fin dag, högtrycksväder på gång. Vi stannade kvar på campingen, njöt av det fina vädret och jag passade på att tvätta och vaxa hela vagnen.
24/9 Efter morgonbestyren lämnade vi den trevliga campingen och åkte vidare. Vi stannade en stund i Smygehuk. Där finns en stor gräsplan där man kan stå med havsutsikt. Vägverket har byggt nya toaletter med utslagsback där. När vi varit där tidigare fanns det bara några bajamajor.

Nu var det inte aktuellt för oss att stanna där utan efter att ha insupit atmosfären på Sveriges sydligaste plats åkte vi vidare mot Kivik där vi tog in på Ängdala Camping, 5 km norr om Kivik. Öppet och fint läge med rymliga platser. Bra väder men blåsigt.

25/9 Vi åkte ner till Kivik och kollade förberedelserna för Äppelmarknaden och for sedan till Äpplets Hus. Bra väder men lite blåsigt, om det inte blåser någon dag så undrar man vad det är för fel.
26/9 Äppelmarknaden hela dagen. Det var som vanligt mycket folk och trivsam stämning. Det finns naturligtvis äpplen av alla de slag att provsmaka och köpa men även mycket annat  från hemlagad korv till spettekaka och inte minst Bhures fisk, där man lätt kan göra av med en smärre förmögenhet. Deras Brantevikssill är i paritet med Bedarösillen från Nynäshamn, vilken är min absoluta favorit.
27/9 Strålande väder. Molnfri himmel och inte blåser det heller. Stannade kvar vid vagnen på fm och njöt av det vackra vädret och åkte sedan ner till Äppelmarknaden. Väldigt mycket folk idag också. När vi kom hem till campingen var det inte många ekipage kvar och vi hade fri sikt över ängarna och upplevde en härlig seneftermiddag med en vacker solnedgång. På kvällen var det ett fantastiskt månsken. Fullmåne med klar sikt och månen är som närmast jorden nu och är ovanligt stark. I natt blir det dessutom total månförmörkelse, får se om vi orkar upp och titta.
28/9 I fortsatt vackert väder åkte vi till Bjuv och hälsade på vännerna Monica och Stig. Det bjöds på den skånska specialiteten äggakaka och trevlig samvaro.
29/9 Vi åkte vidare norröver i vackert väder. Vi stannade till i Nyköping och vägde som vi brukar vagnen på vågstationen. 1590 kg, 10 kg tillgodo på totalvikten 1600 kg. Vi har ändå en lastvikt på 420 kg, men det går tydligen åt. Sedan hem till Vällingby.

Körda mil: 350
Övernattningar: 31
Campingavgifter: 5433:-
Broavgifter: 1684:- (Öresundsbron 2x388, Stora Bält 2x454)